Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Najib alih perhatian isu petani durian dengan serang DAP'
Diterbitkan:  Sep 5, 2020 7:58 AM
Dikemaskini: Sep 5, 2020 1:14 AM

Bekas perdana menteri Najib Razak cuba mengalihkan perhatian daripada isu eksploitasi petani durian musang king di Raub dengan mengubahnya menjadi isu perkauman, kata NGO Save Musang King Alliance (Samka).

Pengerusi Samka, Chang Yee Chin mengulas kenyataan Najib yang mendedahkan ialah bekas ahli majlis DAP Kajang, maka segala usaha kerajaan negeri Pahang untuk berunding dengan Samka bermakna mengadakan perbincangan bersama DAP.

"(Najib) telah menyatakan bahawa saya adalah bekas ahli majlis DAP dan saya berasa ia bukan sesuatu masalah malah tertanya-tanya apa salahnya?

"Saya ingin menegaskan bahawa saya tidak pernah dan tidak berniat untuk menyembunyikan fakta bahawa saya merupakan ahli DAP," katanya.

Chang mengaku menyertai DAP kerana perjuangan parti itu dan dilantik sebagai ahli majlis pada tahun 2018.

Beliau yang berasal dari Raub kemudian mengundurkan diri sebagai ahli majlis pada bulan Februari untuk membantu ayahnya yang mengusahakan dusun di Sungai Krau memandangkan orang tuanya itu mempunyai masalah kesihatan.

"Namun apa yang sangat pelik adalah, apabila beliau (Najib) tidak dapat menyelesai sesuatu masalah, beliau akan melakukan hasutan atau mengadu domba, supaya masyarakat hilang fokus tentang persoalan sebenar bagi sesuatu itu.

"Sama juga dengan Krisis Musang King ini," kata Chang pada satu kenyataan malam tadi.

Dengan membangkitkan kaitannya dengan DAP, Chang mendakwa Najib cuba membawa isu perkauman dalam masalah berkaitan dasar pertanian.

Sejak dulu DAP memang dituduh oleh musuh politiknya sebagai parti Cina yang mempunyai sikap anti-Melayu dan anti-Islam. Dakwaan itu bagaimanapun dinafikan DAP.

Timbalan Pengerusi DAP Pahang, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji sebelum ini juga menegaskan bahawa pertikaian yang berlaku merupakan masalah orang Cina kerana ia juga menjejaskan petani Melayu.

"Strategi beliau adalah mengalihkan perhatian daripada isu eksploitasi oleh korporat swasta dan kerajaan, dan beliau cuba menjustifikasikan ekplostasi dan tindasan terhadap pekebun," kata Chang.

Najib pada hantaran di Facebook semalam berkata memandangkan Chang ialah ahli DAP dan bekas ahli majlis di Kajang maka jika kerajaan Pahang berunding, ia bukan berunding dengan petani tetapi DAP.

Chang juga membidas Najib kerana membuat tuduhan palsu berkata petani tidak mahu berunding dengan kerajaan.

Menurutnya, Samka, sejak penubuhannya berulang kali berkata mereka bersedia untuk berbincang dan bekerjasama dengan kerajaan mengenai perkara itu.

"Bukan sahaja pekebun ingin membayar pampasan kepada kerajaan negeri atas kerugian yang dialami, malah pekebun bersedia untuk berkongsi sebahagian keuntungan daripada penghasilan durian kepada kerajaan negeri.

"Selain itu, para pekebun juga bersedia untuk bekerjasama dengan kerajaan dalam rancangan perkembangan industri durian di Pahang serta pengurusan sumber air dan pemeliharaan alam sekitar," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS