Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Denda pelitup muka RM1,000: MP Seputeh dakwa terdapat aduan rasuah
Diterbitkan:  Aug 15, 2020 10:39 AM
Dikemaskini: 2:39 AM

Kerajaan perlu memastikan terdapat platform untuk mencari jalan keluar bagi mereka yang dikenakan denda RM1,000 bagi pelanggaran pemakaian pelitup separuh muka, kata Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.

Kok berkata meskipun beliau menghargai objektif kerajaan dalam membendung penularan wabak Covid-19, MP DAP itu berkata turut menerima aduan bahawa terdapat kemungkinan berlakunya penyalahgunaan kuasa.

“Kerajaan juga harus berhati-hati, di mana pada masa sama (perkara yang) tidak dapat dielakkan, akan berlaku penyalahgunaan kuasa dan rasuah oleh pegawai penguat kuasa.

"Cadangan saya akan meredakan aduan orang ramai kerana tiada tempat bagi mereka yang berasa tidak puas hati untuk membuat aduan atau merayu terhadap denda yang tidak sama rata (disproportionate).

"Saya telah menerima aduan bahawa beberapa pegawai penguat kuasa sengaja menyusahkan pemilik perniagaan. Terdapat tuduhan rasuah," kata Kok dalam satu kenyataan.

Kok juga menyokong petisyen dari rakan sejawatnya, Ahli Parlimen Bandar Kuching, Kelvin Yii dan Ahli Parlimen Kluang, Wong Shu Qi agar kompaun itu dikurangkan kepada RM250 untuk kesalahan pertama.

“Mengenakan denda kompaun RM1000 yang dilaksanakan ketika ini adalah tidak munasabah dan tidak seimbang untuk semua kesalahan, tidak mengira betapa ringannya (kesalahan tersebut).

Kok turut memberikan contoh seorang pelajar didenda RM1,000 kerana tidak memakai pelitup separuh muka dengan betul, dengan menyifatkannya sebagai “mengejutkan”.

"Oleh itu, cadangan saya untuk menubuhkan jawatankuasa khas atau ombudsman untuk meneliti semula hukuman keras yang dikenakan adalah tepat pada masanya, memandangkan wabak itu telah menyebabkan penderitaan yang cukup besar kepada rakyat," katanya.

Beliau menambah langkah itu juga akan menjaga imej dan integriti agensi penguatkuasaan undang-undang.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS