Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan dicadang buka talian khusus bantu OKU di setiap kementerian
Diterbitkan:  Aug 5, 2020 10:41 AM
Dikemaskini: 2:41 AM

Aktivis pejuang hak orang kelainan upaya (OKU) mencadangkan agar setiap kementerian mempunyai talian bantuan khusus bagi kumpulan OKU menyuara dan menangani masalah dihadapi golongan

K Bathmavathi, yang juga bekas senator, menekankan bahawa pada masa ini isu-isu berkaitan OKU ditangani oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

"Masalah orang kurang upaya berada di bawah Kementerian Wanita ... ada satu talian bantuan yang menangani semua aduan.

"Saya mengesyorkan agar setiap kementerian mempunyai talian khusus untuk orang kurang upaya.

"Sebagai contoh, talian bantuan di bawah kementerian pengangkutan akan mendengar masalah yang berkaitan dengan masalah tempat letak kereta, lesen, dan kelulusan," kata Bathmavathi dalam persidangan yang disiarkan di Facebook yang membincangkan isu bertajuk "Kesan PKP terhadap Orang Kurang Upaya".

Bagi OKU yang berdepan masalah halangan infrastruktur, Bathmavathi meminta mereka supaya mengadu kepada pihak berkuasa tempatan.

"Saya perhatikan bahawa banyak aduan dikongsi di kalangan orang kurang upaya itu sendiri.

"Itu tidak akan menyelesaikan apa-apa. Kita harus mensasarkan pihak-pihak yang bertanggung jawab untuk memberikan penyelesaiannya, itu adalah kerajaan tempatan," katanya.

Untuk rekod, terdapat aplikasi mudah alih yang disebut ACTnow yang akan menghubungkan komuniti dengan 155 pihak berkuasa tempatan di seluruh negara.

Ahli panel lain, Ng Lai Thin, yang merupakan pegawai projek Majlis Intervensi Awal Kanak-kanak Nasional, mendesak kerajaan agar berunding dengan OKU sebelum membuat sebarang keputusan.

"Jangan letakkan kedudukan orang kelainan upaya selepas berfikir. Sila dapatkan berbincang dengan mereka dari awal kerana setiap keputusan tanpa mengambil pertimbangan akan mempengaruhi kehidupan mereka," katanya.

Dalam pada itu, Bathmavathi berkata perintah kawalan pergerakan (PKP) sangat memberi kesan kepada pendapatan kumpulan itu.

Dengan mengambil contoh tukang urut buta yang tidak mempunyai pendapatan setelah perkhidmatan urut tidak dibenarkan.

"Mereka sama sekali tidak mempunyai pendapatan. Itu adalah cabaran nyata bagi mereka," katanya.

Kerajaan membenarkan spa dan perkhidmatan kesihatan dan refleksologi untuk beroperasi semula pada 1 Julai, yang membuka kembali peluang bagi kira-kira 3,000 tukang urut buta untuk meraih kembali pendapatan mereka.



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS