Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP Cameron Highlands cadang tubuh lembaga kemajuan Orang Asli
Diterbitkan:  Jul 23, 2020 5:47 PM
Dikemaskini: 9:47 AM

Ahli Parlimen Orang Asli pertama di negara ini mencadangkan pembentukan lembaga kemajuan, mirip dengan Majlis Amanah Rakyat (Mara), untuk membantu memajukan masyarakat Orang Asil dari segi ekonomi.

Ramli Mohd Nor (BN-Cameron Highlands) juga mencadangkan agar Orang Asli diberikan penjagaan kesihatan dan pendidikan percuma di semua peringkat.

Membahaskan titah diraja di Dewan Rakyat hari ini, Ramli mengatakan sebuah lembaga kemajuan Orang Asli harus dibentuk melalui Akta Parlimen, dan diberi geran one off untuk memulakan penjanaan dana sendiri.

"Lembaga itu tidak akan terikat dengan birokrasi seharian kerajaan, dan dengan itu dapat fokus pada pembangunan Orang Asli," katanya.

Mengenai masalah penjagaan kesihatan, Ramli mengatakan Orang Asli tidak seharusnya dikenakan biaya di klinik kerajaan dan hospital pakar, termasuk untuk pendaftaran, konsultasi, rawatan, dan ubat-ubatan.

Begitu juga, katanya semua Orang Asli, tanpa mengira status pendapatan, harus diberi pendidikan percuma dari peringkat prasekolah hingga ke peringkat pengajian tinggi.

Selain itu, Ramli mencadangkan bantuan berupa bantuan makanan, pengangkutan, dan tempat tinggal untuk pelajar Orang Asli.

Ramli juga menyatakan bahawa hak tanah Orang Asli mesti dilindungi, dengan mengatakan bahawa pindaan perlu dibuat terhadap Kanun Tanah Negara, dan Undang-Undang Orang Asli.

Katanya, kerajaan negeri juga harus membuat undang-undang enakmen Orang Asli untuk memastikan hak Orang Asli terjamin.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS