Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Menteri pengangkutan abai kepentingan N Sembilan isu jajaran ECRL'

Exco Negeri Sembilan Teo Kok Seong berkata cadangan agar projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) dilaksanakan mengikut jajaran asal yang dicadangkan ketika kerajaan di bawah BN disokong kuat oleh Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong pada mesyuarat membincangkan perkara itu baru-baru ini.

Meskipun cadangan itu datang daripada Menteri Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail, Teo yang juga Adun Bahau menuduh Wee tidak mengambil kira kepentingan Negeri Sembilan ketika menyokong cadangan untuk mempertimbangkan semula penjajaran asal projek itu.

Teo memberitahu Malaysiakini bahawa Wee sangat "bersungguh-sungguh mempromosikan" idea untuk mengembalikan penjajaran asal ECRL semasa mesyuarat dalam talian Majlis Perancangan Fizikal Negara (MPFZ) pada 11 Jun.

Justeru, kata Teo, ia menunjukkan Wee memiliki kecenderungan yang sangat kuat untuk menghidupkan kembali laluan utara Bahagian C.

Namun, Teo menegaskan bahawa kerajaan persekutuan mempunyai budi bicara akhir dan bertanggungjawab untuk menjaga kepentingan dan perkembangan setiap negeri tanpa mengira pengubahsuaian projek mega.

"Menteri Besar Pahang berhak untuk membuat permintaan itu kerana dia mewakili negerinya .... tetapi Wee mewakili kerajaan persekutuan, dia harus mempertimbangkan kepentingan setiap negeri, termasuk Negeri Sembilan," kata Teo.

Berdasarkan jajaran asal yang dicadangkan ketika kerajaan persekutuan ditadbir BN, ECRL akan melalui Kelantan, Terengganu dan Pahang sebelum memasuki Selangor dari utara melalui Gombak dan menuju ke Serendah dan Pelabuhan Klang.

Bagaimanapun, kerajaan PH sebelum ini telah mengubah jajaran itu agar tidak melalui Bentong dan Gombak seperti yang direncanakan pada awalnya.

Sebaliknya, dari Mentakab di Pahang, ia akan menghala ke selatan ke Kuala Klawang di Negeri Sembilan sebelum memasuki Selangor melalui Bangi / Kajang dan kemudian terus ke Putrajaya Sentral dan akhirnya Pelabuhan Klang.

Penjajaran di bawah PH itu membolehkan agar terowong 17.8km yang mahal melalui Ridge Quartz Klang Gates di banjaran Titiwangsa tidak perlu dibina.

Bekas menteri pengangkutan, yang juga Ahli Parlimen Serembang Anthony Loke sebelum ini mengulangi bahawa pertimbangan jajaran baru yang dicadangkan PH dapat menjimatkan kos sebanyak RM21.5 bilion.

Ketika masih menjadi perdana menteri di bawah kerajaan PH, Dr Mahathir Mohamad pula berkata pertimbangan jajaran baru adalah berdasarkan faktor ketersambungan dan alam sekitar.

Sementara itu, Teo berpendapat bahawa Negeri Sembilan akan dikecualikan sepenuhnya dan tidak akan mendapat faedah sekiranya ECRL dilaksanakan mengikut penjajaran asal.

“Setelah penjajaran kembali ke Pahang dan melangkau Negeri Sembilan, orang kita di sini tidak akan mendapat faedah.

"Bandar perindustrian yang sedang berkembang, Nilai dan kawasan luar bandar di Kuala Klawang juga tidak dapat menikmati perkembangan yang berpotensi," katanya.

Oleh itu, katanya, adalah wajar bagi kerajaan untuk mengekalkan penjajaran yang dicadangkan PH untuk kepentingan Negeri Sembilan.

Teo mengulangi bahawa dia telah menyatakan bantahan terhadap perkara itu kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dalam pertemuan 11 Jun.

Dia mengatakan perdana menteri telah berjanji untuk mengambil kira kepentingan rakyat dan menubuhkan sebuah jawatankuasa untuk mengkaji pendapat yang dikemukakan.

"Oleh itu, Wee perlu menjelaskan dengan jelas kepada rakyat Negeri Sembilan sama ada ECRL akan melalui negeri itu atau tidak," katanya.

Berikutan bantahan oleh Ahli Parlimen Umno Jelebu Jalaluddin Alias, Teo juga meminta semua anggota parlimen dan anggota dewan undangan negeri bersama-sama untuk menolak cadangan penyelarasan yang tidak berpihak untuk mempertahankan kepentingan rakyat.

Malaysiakini telah menghubungi Wee untuk mendapatkan jawapan.

Semalam, akhbar perniagaan The Edge Malaysia melaporkan bahawa Putrajaya sedang membincangkan kemungkinan mengembalikan jajaran asal ECRL yang dicadangkan oleh BN.

Laporan itu, yang memetik seorang pegawai di Malaysia Rail Link Sdn Bhd - syarikat pemilik projek ECRL - berkata pengembalian jajaran asal yang dicadangkan itu terutama melibatkan Bahagian C yang merupakan bahagian di Lembah Klang yang menghubungkan ke Pelabuhan Klang.

Jalaluddin membantah cadangan untuk mengembalikan semula penjajaran ECRL asal BN dan menggesa agar kerajaan mengekalkan penjajaran baru yang dicadangkan PH yang melalui Kuala Klawang, yang berada dalam kawasan parlimennya.

Namun, menurut Wee, cadangan untuk mengembalikan semula jajaran asal yang dicadangkan oleh kerajaan BN datang dari menteri besar Pahang.

Wee berkata belum ada keputusan akhir berhubung perkara itu tetapi menyorot bahawa penjajaran asal di bawah BN dapat memenuhi permintaan logistik dan penduduk dengan lebih baik.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS