mk-logo
Berita
Shafie jadi PM boleh bina semula keharmonian kaum di Malaysia - DAP S'wak
Diterbitkan:  Jun 28, 2020 5:14 PM
Dikemaskini: 9:14 AM

Mengangkat Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal sebagai perdana menteri dapat membantu memperbaiki hubungan kaum di negara ini, kata Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen.

"Shafie telah terbukti menjadi pemimpin yang benar-benar mempromosikan kebebasan beragama dan keharmonian kaum, tidak seperti banyak ahli politik Malaysia Barat terutama daripada Umno dan PAS yang cenderung untuk memenuhi kehendak politik perkauman dan agama untuk mendapatkan sokongan.

"Dengan Shafie sebagai perdana menteri, ini adalah peluang terbaik bagi Malaysia Barat untuk membina kembali keharmonian hubungan antara agama dan agama yang baik pada masa lalu yang masih menjadi ciri khas Sabah dan Sarawak," kata Chong (gambar, bawah) dalam satu kenyataan.

Beliau turut berkata Shafie sebagai perdana menteri juga akan meningkatkan lagi hubungan antara Malaysia Timur dan Semenanjung.

Pengkritik Umno dan PAS telah menuduh kedua-dua parti itu memupuk sentimen perkauman selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya pada 2018.

PH kemudian digulingkan pada akhir Februari, dan kini berusaha untuk mengambil alih semula pentadbiran.

PKR bertegas Anwar calon PM

Bagaimanapun, langkah itu dihambat oleh ketidaksepakatan mengenai calon perdana menteri, dengan PKR menegaskan bahawa jawatan itu adalah untuk presidennya Anwar Ibrahim.

Dalam usaha untuk memecahkan kebuntuan, Dr Mahathir Mohamad menarik diri daripada persaingan jawatan itu dan sebagai gantinya menyokong Shafie menjadi calon perdana menteri blok pembangkang.

Walaupun PH berkata perkara itu masih perlu dibincangkan secara dalaman, DAP setakat ini sangat menyokong langkah tersebut.

Semalam, DAP Sabah menggesa semua ahli parlimen Malaysia Timur untuk menyokong Shafie.

Bagaimanapun, Timbalan Ketua Menteri Sarawak James Masing menolak saranan itu, berkata Mahathir hanya bermain politik.

Chong berkata DAP boleh sabar menunggu sehingga pilihan raya umum akan datang untuk melakukan perubahan dalam kerajaan, tetapi negara tidak boleh menunggu lebih lama lagi.

"Kami percaya Malaysia tidak dapat mampu menunggu sebulan lagi pemusnahan sistem negara oleh Kerajaan PN," katanya.

Pentadbiran PN dituduh menjadi hambatan terhadap pembaharuan yang dilakukan di bawah kerajaan PH, terutama dengan melantik ahli politik ke tampuk pengurusan tertinggi syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS