Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ramasamy mahu saman pensyarah UUM atas tuduhan fitnah
Diterbitkan:  Jun 23, 2020 10:13 PM
Dikemaskini: 2:13 PM

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy akan menyaman pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) Kamarul Zaman Yusoff atas tuduhan memfitnah.

Dalam satu kenyataan yang dikongsi dengan Malaysiakini, Ramasamy mengatakan bahawa peguamnya telah menyiapkan surat tuntutan yang akan dihantar kepada Kamarul selewat-lewatnya pada 25 Jun.

Tindakan undang-undang itu susulan laporan polis oleh pembantu Ramasamy terhadap Kamarul pada Ogos 2019 dengan dakwaan memfitnah dan menimbulkan ketegangan antara kaum dan agama.

"Di suatu tempat pada bulan Ogos tahun lalu, pensyarah UUM dalam catatan Facebooknya mengatakan bahawa saya adalah ejen asing, bersimpati dengan perjuangan pengganas dan mengucapkan kenyataan memfitnah lain terhadap saya.

"Pada waktu yang sama, laporan polis dibuat terhadapnya kerana memfitnah dan menimbulkan ketegangan antara kaum dan agama.

"Oleh kerana pandemik Covid-19, pemberitahuan undang-undang mengenai fitnah itu ditangguhkan, tetapi peguam saya telah menyiapkan surat tuntutan untuk dihantar kepadanya dalam satu atau dua hari ke depan.

"Ini akan melibatkan saman jutaan ringgit," katanya.

Susulan itu, dalam catatan di Facebook, Ramasamy juga mengingatkan Kamarul berhubung perkara itu.

"Pensyarah UUM Kamarul Zaman Yusoff mungkin senang hati memfailkan notis undang-undang terhadap lima pemimpin DAP kerana memfitnah, namun dia tidak boleh lupa bahawa dia mempunyai kes untuk dijawab kepada saya," katanya.

Awal hari ini, Kamarul mengesahkan bahawa dia telah memulakan prosiding fitnah terhadap Ahli Parlimen Iskandar Puteri Lim Kit Siang, Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok, MP Kepong Lim Lip Eng, Ahli Parlimen Stampin Chong Chieng Jen dan bekas naib ketua parti itu Ariffin Omar.

Kamarul mendakwa bahawa lima pemimpin DAP itu telah memfitnahnya di media sosial dan melalui artikel dalam talian sejak 2017 berikutan laporan polisnya terhadap speaker Selangor, Hannah Yeoh, di mana dia mendakwa Yeoh menyokong "agenda Kristian" melalui bukunya.

Kamarul sebelum ini dilarang oleh UUM daripada membuat kenyataan politik.

Pada April lalu, dia menolak tawaran untuk bertugas sebagai pegawai tugas khas Menteri Perladangan dan Komoditi, Khairuddin Aman Razali.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS