Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Shahril akui keputusan kes Riza, Musa tak bantu imej PN
Diterbitkan:  Jun 17, 2020 10:10 AM
Dikemaskini: 4:24 AM

Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan mengakui bahawa keputusan pihak pendakwaan menggugurkan pertuduhan terhadap anak tiri Najib Razak, Riza Abdul Aziz dan bekas ketua menteri Sabah Musa Aman yang mengundang kritikan memberi imej buruk kepada Perikatan Nasional (PN).

"Walau apa pun merit atau faktor mitigasi dari kes-kes tertentu, misalnya, siasatan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) terhadap Musa, saya tidak menafikan ia tidak membantu imej kami (PN) dalam menanggapi persepsi yang mengatakan demokrasi semakin berkurang,'' katanya dalam temu bual bersama Malay Mail.

"Suatu ketika dulu Umno menolak kebimbangan yang sama ketika orang bandar atau liberal, seolah-olah ia adalah pejoratif yang akan diabaikan dalam beberapa skema yang lebih besar.

"Saya tidak mahu landskap baru yang mana Umno sebahagian daripadanya kembali kepada itu," katanya, merujuk kepada pemerintah PN yang dipimpin oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Shahril menambah, dia berharap orang ramai berlaku adil dan mempertimbangkan keadaan khusus setiap kes.

Pada 9 Jun, Mahkamah Tinggi membebaskan Musa dari 46 tuduhan rasuah dan pengubahan wang haram yang berkaitan dengan konsesi kayu di negeri itu, setelah pihak pendakwaan memohon untuk menarik balik tuduhan tersebut.

Ia berikutan keputusan pihak pendakwaan menarik balik semua tuduhan terhadap Musa.

Hakim Muhammad Jamil Hussin mengarahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Sibuga itu dilepas dan dibebaskan daripada semua tuduhan.

Sementara itu, pada 14 Mei, Mahkamah Sesyen mengizinkan Riza untuk diberi pelepasan tanpa pembebasan (DNAA) berhubung kes pengubahan wang haram yang melibatkan AS$248 juta (RM1.08 bilion) yang dikaitkan dengan dana 1MDB.

Shahril, yang juga timbalan ketua Pemuda Umno, juga memuji beberapa reformasi demokratik yang dicapai di bawah PH, dengan mengatakan bahawa pemerintah PN yang baru harus menjaga kebebasan media dan liputan akhbar untuk anggota pembangkang.

"Untuk bersikap adil kepada PH, secara seimbang, tentu saja sebagai orang Umno dan sebagai rakyat Malaysia, saya fikir kita akan melakukan tugas yang lebih baik tetapi ada perkara-perkara tertentu yang dilakukan PH patut dipuji," katanya.

“Saya rasa pendemokrasian ruang dalam masyarakat adalah nyata. Saya pernah katakan dalam Twitter sebelum ini bahawa saya tidak mempunyai masalah untuk dijemput di TV, saya tidak mempunyai masalah untuk masuk universiti.

"Ini adalah perkara-perkara yang pada masa lalu tidak identik dengan Umno dan saya mahu ia berubah," katanya.

Shahril juga menyatakan harapannya agar kerajaan membentangkan anggaran belanjawan tambahan Prihatin dalam persidangan parlimen akan datang sebagai cara untuk menunjukkan kebertanggungjawaban.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS