Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sebar berita palsu: Polis tetap siasat meski sudah padam, mohon maaf
Diterbitkan:  Apr 14, 2020 3:36 PM
Dikemaskini: 7:36 AM

Meskipun sudah memadam dan memohon maaf selepas menyebarkan berita palsu di media sosial, pihak berkuasa masih akan membuat siasatan, kata Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob.

"Kita dengar baru-baru ini seorang indivud keluar berita palsu kemudian minta maaf dan padamkan.

"Tapi saya difahamkan pihak polis panggil individu itu untuk disoal siasat. Jangan fikir lepas keluarkan (berita palsu), minta maaf, padam, akan selesaikan masalah. Tindakan akan diteruskan," katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.

Ismail tidak menyebut nama tertentu, tetapi kenyataannya hadir beberapa hari selepas Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh menyiarkan klip video di Facebook yang mendakwa kemasukan orang ramai dari Singapura ke Johor semasa perintah kawalan pergerakan (PKP).

Fuziah sudah memadam perkongsian itu dan meminta maaf selepas menyedari ia tidak benar.

Ismail berkata 217 kertas siasatan telah dimulakan oleh pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berhubung berita palsu semasa PKP.

Ismail menambah bahawa 23 orang telah didakwa di mahkamah dan empat orang telah mengaku bersalah.

Ismail adalah menteri kanan yang menjaga hal-hal keselamatan dan ditugaskan untuk menyelaraskan tindakan penguatkuasaan semasa PKP.

"Setakat ini tidak ramai yang masuk ke Tambak Johor ke Johor Bahru dari Singapura.

"Walaupun angka harian menunjukkan kemasukan lebih 1,900 hingga 2,000 orang sehari, tapi but 90 peratus adalah mereka yang terlibat dengan perkhiadmatan logistik hantar barangan segar Malaysia ke Singapura.

Mereka yang benar balik 10 peratus, atau kira-kira 200 saja sehari," katanya.

Ismail mengaskan bahawa mereka yang kembali dari Singapura akan disaring dan dikuarantin selama 14 hari.

Beliau menambah bahawa sekiranya ada rakyat Malaysia dari Singapura kembali ke tanah air secara beramai-ramai, kerajaan akan menguruskan kemasukan mereka secara berperingkat bagi memastikan kemudahan kuarantin yang mencukupi.

Bagaimanapun, beliau berkata keadaan seperti ini tidak timbul kerana ramai rakyat Malaysia di Singapura masih bekerja kerana beberapa industri penting masih terbuka di negara itu.

Singapura memperkenalkan undang-undang ketat penjarakan sosial bagi mengangani Covid-19 pada 7 April manakala Malaysia melaksanakan perintah kawalan pergerakan sejak 18 Mac lalu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS