Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KP KKM: Penduduk flat PKNS Kg Baru disaring lepas satu kematian Covid-19

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah mengesahkan bahawa penduduk flat PKNS di Kampung Baru disaring untuk Covid-19 selepas terdapat satu kematian yang berkaitan dengan wabak itu.

"Terdapat satu kematian semalam berkaitan dengan flat PKNS. Oleh itu, kami melakukan pengesanan kes aktif kami di kawasan itu, pada dasarnya di kawasan sekitar.

"Jangan bimbang, pejabat kesihatan daerah kami sedang mengambil tindakan mengenai perkara itu," katanya dalam satu sidang akhbar di Kementerian Kesihatan hari ini.

Sebelum ini, peningkatan kehadiran kakitangan kesihatan dan pihak berkuasa di flat PKNS di Kampung Baru menimbulkan tanda tanya mengenai apa yang berlaku di sana.

Tiga buah bangunan di Selangor telah ditempatkan di bawah perintah kawalan pergerakan dipertingkatkan (PKPD) iaitu Menara City One, Selangor Mansion dan Malayan Mansion selepas mereka mencatatkan kenaikan dalam kes baru.

Noor Hisham juga menyediakan perkembangan terbaru di zon merah di seluruh negara.

Terdapat 10 kes baru di Bandar Baru Ibrahim Majid, Kluang, menjadikan jumlah kes di sana 155.

Di Hulu Langat, terdapat sembilan kes baru hari ini, dengan sejumlah 396 kes di sana.

Terdapat juga satu kes baru di Menara City One, kata Noor Hisham.

Selangor Mansion mempunyai jumlah kes baru tertinggi di kawasan zon merah dengan 32 kes baru hari ini. Sekarang terdapat 75 kes kes di sana.

Sebaliknya, Malayan Mansion dan Kg Sungai Lui tidak mencatatkan kes baru hari ini, dengan kes keseluruhannya masing-masing sebanyak 4 dan 92 kes.

Noor Hisham mengumumkan bahawa terdapat 153 kes baru disahkan hari ini, dengan jumlah keseluruhan 4,683 kes.

Jumlah kes aktif hari ini adalah 2,499 kes, dan terdapat tiga kematian hari ini yang berkaitan dengan Covid-19, menjadikan jumlah kematian sebanyak 76 kes.

[Baca berita asal]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS