Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kumpulan peguam harap M’sia tak kembali ke ‘zaman gelap’
Diterbitkan:  Mar 2, 2020 11:45 AM
Dikemaskini: 3:45 AM

Berikutan kemelut politik baru-baru ini, kumpulan masyarakat sivil menggesa pihak berkuasa menghentikan semua siasatan yang menyekat hak individu dalam kebebasan bersuara.

Lawyers for Liberty (LFL) mengingatkan pihak berkuasa mengenai komitmen kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini untuk memansuhkan Akta Hasutan dan meminda peruntukan-peruntukan yang mengawal kebebasan bersuara dalam talian.

Pengarah LFL, Melissa Sasidaran dalam satu kenyataan berkata kerajaan baru harus terus menghormati komitmen untuk pembaharuan.

Ini susulan siasatan baru bawah Akta Hasutan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

"Kami mengingatkan polis bahawa penyalahgunaan undang-undang ini sewaktu pemerintahan bekas perdana menteri Najib Razak telah menunjukkan tempoh paling teruk untuk kebebasan bersuara dalam sejarah negara kita,” katanya.

“Kita tak harus biarkan Malaysia kembali ke zaman gelap ketika pencabulan sebegitu sesuatu yang normal.”

Katanya, rakyat Malaysia tidak sewajarnya membenarkan negara ini kembali ke seperti dahulu, di mana hak kebebasan bersuara disekat.

Tambahnya, penyiasatan yang tertakluk dalam kedua-dua akta itu merupakan antara contoh yang membenarkan pihak berkuasa untuk mentafsir sebarang perbuatan jenayah, yang secara tidak langsung menyekat pendapat yang kritikal atau yang bertentangan.

"Penyiasatan ini adalah contoh yang jelas dan tidak sengaja Akta Hasutan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, yang membolehkan pihak berkuasa untuk mentafsir apa-apa yang bertentangan sebagai penjenayah, dengan itu membolehkan mereka mengundurkan diri dengan pendapat yang kritikal atau tidak," dia berkata.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed semalam mengesahkan penyiasatan terhadap empat individu yang dituduh didakwa menghina Yang di-Pertuan Agong melalui hantaran mereka di media sosial.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS