Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dua rakyat Malaysia diuji positif Covid-19 di Jepun
Diterbitkan:  Feb 20, 2020 6:00 PM
Dikemaskini: 10:00 AM

Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad, berkata pasangan warga emas, yang berada di dalam kapal pelayaran Diamond Princess, kini berada dalam keadaan stabil dan dirawat di Hospital Fujita di Nagoya, Jepun.

Katanya mereka diuji positif pada 16 Feb.

Kapal pesiar itu telah dikuarantin di Yokohama pada 5 Feb, dua hari selepas disahkan bahawa penumpang yang turun di Hong Kong pada akhir Januari lalu juga telah diuji positif Covid-19.

Lebih daripada 620 penumpang kapal diuji positif wabak itu.

Dzulkefly berkata seorang lagi rakyat Malaysia yang berada di atas kapal itu, diuji negatif bagi wabak berkenaan selepas dua minggu dikuarantin, dan pihak berkuasa Jepun telah membenarkannya pulang ke rumah.

Sementara itu, seorang anak kapal warganegara Malaysia yang berada di atas kapal masih dipantau.

Sementara itu, dalam perkembangan dalam negara, dua warga China telah pulih dari jangkitan Covid-19 dan telah keluar hospital, menjadikan jumlah pesakit yang pulih di Malaysia sebanyak 17.

"Dua orang ini terdiri daripada seorang lelaki berusia 27 tahun dan seorang wanita berusia 32 tahun dari China yang diuji positif pada 14 Feb.

"Mereka pulih sepenuhnya," kata Dzukefly kepada media di Kuala Lumpur hari ini.

Tiada kes positif baru hari ini dilaporkan dalam negara, dan hanya lima daripada mereka yang menjalani ujian positif masih menjalani rawatan di hospital.

Lima individu itu ialah seorang wanita berusia 83 tahun dari Amerika Syarikat yang ditahan di hospital Sg Buloh, seorang pesakit di hospital Sultanah Bahiyah, Kedah, dan tiga lagi yang masih berada di hospital Kuala Lumpur.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS