Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Covid-19: Penumpang, kru MV Genting Dream sudah disaring berulang kali
Diterbitkan:  Feb 20, 2020 2:50 PM
Dikemaskini: 7:48 AM

Semua penumpang dan anak kapal MV Genting Dream yang dijadualkan berlabuh di Pelabuhan Klang dari Singapura hari ini telah berkali-kali menjalani pemeriksaan kesihatan dan tidak menunjukkan tanda-tanda Covid-19.

Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) Ean Yong Hian Wah juga berkata penumpang, anak kapal atau kapal pesiar, tidak pernah ke China baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya, langkah-langkah ketat akan diambil sebaik sahaja kapal, 957 penumpang dan 1,701 anak kapal tiba.

"MV Genting Dream belum pernah ke China dan merupakan sebuah kapal persiaran yang melalui laluan Singapura-Selat Melaka-Pulau Pinang dan Phuket.

"Semua yang berada di atas kapal... penumpang dan anak kapal telah diperiksa secara berkala oleh pihak berkuasa Singapura sebelum menaiki kapal dan berlepas dari Singapura selain turut diperiksa di atas kapal oleh kakitangan perubatan semasa pelayaran.

"Sebaik sahaja mereka berlabuh di Pelabuhan Klang, protokol akan diikuti, pihak berkuasa kesihatan akan buat pemeriksaan," kata Ean Yong dalam satu kenyataan.

Sesiapa yang didapati mengalami demam akan dikuarantin untuk ujian lanjut, katanya.

Kapal itu - yang dianggap sebagai kapal pelayaran mewah - terdiri daripada penumpang dari 15 negara, kebanyakannya orang India. Penumpang lain adalah warganegara Brunei, Kanada, Republik Czech, Great Britain, Indonesia, Jepun, Malaysia, Myanmar, Pakistan, Filipina, Singapura, Thailand, Amerika Syarikat dan Vietnam.

Sementara itu, anak kapal terdiri daripada 32 kewarganegaraan termasuk China.

"Empat hingga lima bas penumpang akan mengadakan lawatan sehari ke Kuala Lumpur, manakala selebihnya akan mengikut jadual bebas," kata Ean Yong yang juga Adun Seri Kembangan.

Kapal itu dijadualkan tiba di tengah hari dan akan berlepas dari Pelabuhan Klang pada pukul 11 malam untuk kembali ke Singapura.

Dilaporkan sebelum ini bahawa kapal itu telah berlabuh di Port Dickson tetapi dipindahkan semula, dengan pihak berkuasa di sana menyatakan kebimbangan terhadap wabak koronavirus.

Pihak berkuasa Singapura pada awal bulan ini menaikkan tahap amaran terhadap wabak itu kepada jingga, yang merupakan tahap kedua tertinggi.

Singapura sejak itu telah mencatatkan 84 kes.Dalam satu kenyataan semalam, Dream Cruises, yang menyelia operasi Genting Dream, mengesahkan perubahan tempat berlabuh di Malaysia.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS