Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Adik harap pihak berkuasa Malaysia temukan Ruth Sitepu

INKUIRI SUHAKAM | Adik-beradik kepada warga Indonesia, pastor Ruth Sitepu, berharap pihak berkuasa Malaysia dapat menemukan kakak mereka yang hilang bersama suaminya, Joshua Hilmy, sejak 30 Nov 2016.

Sambil menitiskan air mata, adik Ruth - Ram Ram Elisabeth dan Iman Setiawan Sitepu - berkata mereka tidak tahu punca kehilangan pasangan suami isteri terbabit tidak pernah menceritakan sebarang kesulitan mereka di negara ini.

"Pada satu masa nanti, dalam apa jua keadaan pun, kami harap bertemu dia... harap sangat dia ditemukan kembali.

"Saya percaya kepada keadilan kerajaan Malaysia dan semua agensi berkuasa dapatkan kakak kami dan suaminya kembali," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Suhakam di Kuala Lumpur pada hari pertama sesi siasatan kehilangan Ruth dan Joshua, hari ini.

Pasangan itu dikatakan gagal dikesan pada 30 Nov 2016 dan dilaporkan kepada pihak berkuasa pada 6 Mac 2017. Ruth dan Joshua berkahwin pada 2004.

Menurut keluarga Ruth, wanita terbabit datang ke Malaysia pada 2000 untuk bekerja sebagai tukang jahit dan ketika itulah dia bertemu Joshua.

Ruth merupakan seorang Kristian manakala Joshua menganut Kristian selepas keluar dari agama Islam.

"Kami sama keluarga sangat rindu, sangat sayang sama dia," kata Ram Ram.

Tambahnya, dia juga pernah cuba menghubungi Ruth tetapi tidak berjaya. Mereka juga, kata Ram Ram, tidak mengenali mana-mana rakan kakaknya di Malaysia.

Ram Ram dan Iman merupakan anak keempat dan kelapan daripada lapan orang adik-beradik.

Inkuiri hari ini ditangguh pada 3.30 petang dan akan disambung semula pada 2 Mac. Saksi lain dijangka akan hadir pada hari tersebut.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS