Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Australia gantung import kucing, anjing dari Malaysia
Diterbitkan:  Feb 8, 2020 8:52 AM
Dikemaskini: 12:52 AM

Australia memperkenalkan larangan sementara pengimportan anjing dan kucing dari Malaysia berikutan penemuan beberapa haiwan yang dibawa ke negara itu tanpa memenuhi peraturan yang ditetapkan.

Penggantungan itu juga akan mempengaruhi pemegang permit individu yang sebelum ini memenuhi syarat-syarat import dan sedang menunggu ketibaan haiwan kesayangan mereka.

Jabatan Pertanian, Air dan Alam Sekitar Australia berkata keputusan itu dibuat kerana kebimbangan mengenai "risiko biosekuriti yang serius yang berkaitan dengan pengimportan anjing dan kucing dari Malaysia".

Penggantungan itu berkuat kuasa mulai 5 Feb.

"Jabatan Pertanian, Air dan Alam Sekitar baru-baru ini menyedari bahawa anjing dan kucing telah diimport ke Australia dari Malaysia tanpa memenuhi syarat import yang relevan.

"Penggantungan itu akan menjejaskan pemegang permit import semasa yang belum mengimport haiwan mereka ke Australia, dan individu (atau agen mereka) yang telah mengajukan permohonan untuk izin impor yang menyenaraikan Malaysia sebagai negara eksport.

"... Memandangkan keseriusan potensi risiko biosekuriti, jabatan ini tidak dapat mempertimbangkan keadaan haiwan individu atau pemiliknya," kata jabatan itu di laman webnya.

Ia menambah bahawa persediaan seperti ujian darah, vaksinasi, rawatan parasit telah dilakukan terhadap anjing dan kucing di Malaysia sebelum eksport tidak lagi akan diterima buat masa ini.

Bagaimanapun, penggantungan itu tidak menjejaskan anjing dan kucing dari negara lain yang berkunjung ke Lapangan Terbang Antarabangsa KL.

Pihak berkuasa di negara itu sedang menyiasat perkara berkenaan dan bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia, katanya.

"Pada masa ini jabatan ini tidak dapat menentukan bila perkara itu akan diselesaikan. Jabatan ini secara aktif bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia yang berkaitan," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS