Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DBKL jadikan memerang liar 'anak angkat'
Diterbitkan:  Feb 5, 2020 10:01 AM
Dikemaskini: 3:17 AM

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menerima berang-berang liar untuk menjadikan Taman Tasik Metropolitan Kepong dan Taman Botani Perdana, Kuala Lumpur sebagai habitat baru haiwan tersebut.

"DBKL telah menjadikan berang-berang liar itu sebagai 'anak angkat' dan akan melindungi mereka dari segi keselamatan mereka dari pelawat," kata Nor Hisham Ahmad Dahlan yang dipetik Malay Mail.

Bagaimanapun, Nor Hisham tidak memaklumkan dengan jelas bagaimana dewan bandaraya akan mengawasi haiwan terbabit.

Mamalia tersebut dipercayai berang-berang yang semakin terancam.

Haiwan tersebut turut dilaporkan pertama kali dilihat di Taman Tasik Metropolitan Kepong pada September lalu, manakala di Taman Botani Perdana bulan lepas.

Orang ramai yang mengunjungi taman-taman tersebut dinasihatkan untuk menjaga jarak mereka dengan haiwan tersebut ketika melihatnya.

Penolong penyelidik Persatuan Alam Sekitar Malaysia Woo Chee Yeong berkata kehadiran berang-berang di taman-taman tersebut menunjukkan kawasan tanah lembap yang sihat dan ekosistemnya berfungsi.

"Ini juga akan membantu menggalakkan pihak berkuasa tempatan untuk menjaga kebersihan alam sekitar, dan begitu juga dengan orang ramai" katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS