Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KKM dapat peruntukan tambahan untuk 12 pengimbas baru
Diterbitkan:  Jan 28, 2020 12:32 PM
Dikemaskini: 4:32 AM

Kementerian Kewangan akan menyegerakan peruntukan tambahan bagi menyediakan 12 pengimbas suhu seperti diminta oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Menterinya Lim Guan Eng berkata, pengimbas-pengimbas suhu itu diperlukan bagi meningkatkan kemampuan kakitangan Jabatan Imigresen mengenal pasti individu yang mempunyai simptom menghidapi koronavirus di kawasan-kawasan pintu masuk negara.

"Memandangkan permohonan ini berkaitan dengan usaha perlindungan kesihatan awam dan bersifat kritikal, saya meminta Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Ahmad Badri Mohd Zahir, untuk memberikan kerjasama penuh supaya peruntukan ini dapat disalurkan secepat mungkin," katanya dalam kenyataan hari ini.

Pada 26 Jan lalu, Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad menyatakan pihaknya memohon peruntukan tambahan berkenaan bagi berdepan wabak koronavirus yang sedang melanda. 

Kata Dzulkefly, KKM antara lain menimbang untuk menambah jumlah pengimbas suhu di pintu masuk dan keluar utama sebagai salah satu langkah mengesan mereka yang tiba di Malaysia, yang sudah menunjukkan tanda-tanda dijangkiti virus itu.

"Seperti yang kita tahu pengimbas ini sangat penting, walaupun mereka (yang dijangkiti) masih boleh lepas kerana ia asimptomatik (tidak menunjukkan simpton).

"Setakat ini kita ada 51 pengimbas yang berfungsi dengan baik," katanya.

Lim berkata, Kementerian Kewangan akan memberikan sokongan penuh kepada KKM agar kemampuan agensi kesihatan awam untuk melakukan tugas mereka berada pada tahap yang bertepatan dengan piawaian kesihatan antarabangsa. 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS