Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Proton memacu ke Pakistan
Diterbitkan:  Dec 17, 2019 12:20 PM
Dikemaskini: 4:20 AM

Kerajaan Pakistan baru-baru ini menerima hadiah dari Malaysia - kereta jenama terbaru Proton X70.

Ini susulan janji Perdana Menteri Malaysia Dr Mahathir Mohamad kepada rakan sejawatannya dari Pakistan, Imran Khan ketika melawat negara itu untuk perayaan Hari Resolusi Mac lalu.

Semalam, pengeluar kereta Malaysia menghantar Proton X70 kepada kerajaan Pakistan.

Mewakili Malaysia bagi majlis penyerahan kenderaan itu ialah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia-Pakistan Ikram Mohammad Ibrahim dan Pengarah Pelaburan dan Promosi Proton Mohd Khalid Yusof.

Selain itu, mewakili kerajaan Pakistan bagi mengambil kenderaan tersebut adalah penasihat Perdana Menteri Pakistan bagi Perdagangan, Tekstil, Industri & Pengeluaran, dan Pelaburan Abdul Razak Dawood.

Turut hadir sama, pengedar rasmi untuk kenderaan Proton di Pakistan, Pengerusi Alhaj Automotif Al-Haj Shah Jee Gul Afridi.

Sejak pelancaran terakhir pada Disember lalu, Proton X70 telah dijual lebih daripada 26,000 unit dan jualan eksport juga telah bermula di Brunei.

Kerja sedang dijalankan di tapak Greenfield di Karachi untuk membina sebuah kilang pemasangan baru yang akan dimiliki dan dikendalikan oleh Alhaj Automotive.

Aktiviti pengeluaran pada masa ini dijadualkan bermula pada 2021 dengan rancangan bagi pemasangan beberapa model di negara ini.

Loji pemasangan CKD baru di Karachi turut akan dibina dengan pelaburan awal sebanyak AS$30 juta dan akan mewujudkan 2,000 peluang pekerjaan secara langsung dalam operasi tiga tahun pertama.

Dianggarkan juga bahawa lebih 20,000 pekerjaan tidak langsung akan diberikan susulan hasil tenaga kerja yang diperlukan dari loji baru yang ditugaskan.

“Proton melihat banyak potensi di Pakistan dan Malaysia adalah satu-satunya negara Islam yang memiliki jenama automotif sendiri, kedua-dua negara kita adalah rakan kongsi yang banyak berkongsi antara satu sama lain,” kata Mohd Khalid.

“Proton X70 juga telah memenangi beberapa anugerah di rumah (Malaysia) dan kami harap ia dapat mencapai prestasi yang sama ketika tiba di sini," tambahnya.

Ikram berkata: "Aktiviti komersial sedemikian akan menyumbang ke arah memupuk hubungan ekonomi yang lebih dekat dan kukuh di antara kedua-dua negara itu.

Malaysia pastinya menyambut baik Perdana Menteri Imran Khan ketika tiba di Kuala Lumpur untuk Sidang Kemuncak KL 2019 minggu ini.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS