Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dua Wee tak ambil mudah sokongan pengundi Cina

MCA tidak akan mengambil mudah atau leka dengan peralihan sokongan pengundi Cina kepada mereka seperti yang berlaku di Tanjung Piai pada Sabtu lalu.

Sebaliknya, kata Presiden MCA, Wee Ka Siong, pihaknya akan membuat analisis mengenai perubahan pola sokongan tersebut dan pada masa sama berharap momentum berkenaan dapat dikekalkan.

Ahli parlimen Ayer Hitam itu berkata, analisis oleh DAP menunjukkan 60 peratus pengundi Cina memberikan sokongan mereka kepada Wee Jeck Seng.

"Ada banyak faktor yang menyumbang kepada kemenangan ini, jadi kami perlu menganalisis dan apa saja model yang baik, kami akan teruskan.

"Kami mesti melakukan penelitian supaya kami boleh melakukan penambahbaikan," katanya kepada media di parlimen hari ini.

Jeck Seng diumum sebagai pemenang dalam PRK Tanjung Piai yang diadakan ekoran kematian penyandangnya, Allahyarham Dr Md Farid Md Rafik pada 21 Sept lalu.

Walaupun memang diramal berjaya merampas semula kerusi itu daripada PH, keputusan PRK tersebut mengejutkan ramai apabila Jeck Seng menang bergaya dengan meninggalkan pencabar terdekat dengan lebih 15,000 undi.

Rakyat penentu kuasa

Untuk rekod sebelum ini Ka Siong menjadi satu-satunya wakil MCA di Dewan Rakyat. MCA menunjukkan prestasi buruk dalam PRU ke-14 tahun lalu apabila hanya memenangi satu kerusi parlimen dan dua kerusi DUN di seluruh negara.

Untuk kerusi parlimen secara keseluruhan MCA meletakkan 39 calon manakala untuk DUN 90 orang.

Penolakan besar-besaran pengundi Cina menyumbang kepada kemenangan PH sekali gus membawa gabungan itu ke Putrajaya.

Ditanya mengenai kemungkinan sokongan diterima Jeck Seng itu sekadar undi protes kepada PH, Ka Siong berkata sebenarnya rakyat adalah king maker (penentu kuasa) dalam sistem demokrasi.

"Mereka boleh menentukan (sama ada seseorang boleh menang atau kalah). Kalau mereka suka kamu, mereka akan undi, kalau mereka rasa kamu tak boleh diharap, mereka boleh hukum kamu," katanya.

Sementara itu Ka Siong berkata kemenangan Jeck Seng di Tanjung Piai disumbangkan oleh sokongan daripada semua kaum dan ia mustahil dicapai tanpa keadaan sebegitu.

"Ini adalah kesepakatan semua bangsa. Tidak mungkin untuk menang dengan mendapat sokongan hanya daripada satu kaum.

"Tak kisah sama ada Melayu, India atau Cina, ini adalah muafakat, maksudnya kebersamaan dan haluan yang sama, pemikiran yang sama.

"Sebab itu kita boleh nampak sesuatu yang di luar jangkaan. Tak kisah sama ada ia dibuat atas nama setia kawan BN, atau Muafakat Nasional atau solidariti pembangkang... bagi saya yang penting kita perjuangkan nasib rakyat," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS