Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BSH diperluas untuk OKU, bujang lebih 40 tahun
Diterbitkan:  Oct 11, 2019 6:09 PM
Dikemaskini: 10:28 AM

Kerajaan mengumumkan peruntukan sebanyak RM5 bilion bagi Bantuan Sara Hidup (BSH) dan memperluaskan skim tersebut kepada 1.1 juta individu bujang berumur melebihi 40 tahun yang berpendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Tambahnya, bagi orang kurang upaya (OKU) berumur 18 tahun ke atas dengan pendapatan kurang daripada RM2,000 sebulan juga layak menerima bayaran BSH.

"Individu bujang berumur 40 tahun ke atas dan OKU layak menerima sebanyak RM300 dan secara automatik menjadi penerima Skim Takaful MySalam secara percuma.

"Pada tahun 2019, BSH telah memberikan manfaat kepada 3.9 juta isi rumah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan Belanjawan 2020 yang bertemakan “Memacu Pertumbuhan Dan Keberhasilan Saksama Ke Arah Kemakmuran Bersama” di Dewan Rakyat petang ini.

Sementara itu, Lim menjelaskan peruntukan untuk subsidi dan bantuan sosial turut akan ditingkatkan daripada RM22.3 bilion untuk tahun 2019 kepada RM24.2 bilion.

"Ini termasuk bantuan kebajikan seperti BSH dan subsidi yang berkaitan dengan pertanian, bahan api dan kadar faedah," katanya.

BSH adalah program kerajaan demi kesejahteraan ekonomi rakyat, dengan membantu golongan berpendapatan rendah (B40) meringankan kos sara hidup mereka.

Sebelum ini, syarat kelayakan pemohonan BSH adalah kepada individu sama ada lelaki atau perempuan yang menjadi ketua kepada keluarga dan bekerja di Malaysia dengan jumlah pendapatan kasar bulanan seisi rumah sebanyak RM 4000 dan ke bawah.

Bagi kategori bujang pula, pada 19 Feb tahun lalu, meskipun tidak disebut dalam Belanjawan 2019, Lim mengumumkan pemberian bantuan wang tunai RM100 kepada setiap individu yang daftar di bawah kategori bujang dalam pangkalan data Bantuan Sara Hidup 2018.

Untuk rekod, di bawah program BR1M yang diperkenalkan kerajaan BN sebelum ini, golongan bujang menerima bantuan RM450 wang tunai.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS