Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes kematian Adib tak pernah ditutup - Pengarah JSJ
Diterbitkan:  Sep 27, 2019 5:03 PM
Dikemaskini: 9:03 AM

Siasatan kes kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim tidak pernah ditutup, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed.

Beliau berkata siasatan kes berkenaan masih berjalan dan sedang menunggu arahan lanjut daripada Jabatan Peguam Negara berdasarkan keputusan Hakim Mahkamah Koroner Shah Alam.

"Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil maklum akan keputusan inkues ke atas kematian Allahyarham Muhammad Adib yang dibuat oleh Mahkamah Koroner Shah Alam pada hari ini," katanya dalam kenyataan.

Hari ini, Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan kematian anggota bomba Muhammad Adib yang parah dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, dekat sini, tahun lepas adalah akibat perbuatan jenayah yang dilakukan lebih dua individu yang tidak diketahui.

Susulan itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata PDRM akan mengambil tindakan sewajarnya untuk menyiasat dan mengenal pasti pihak yang terbabit dalam kematian Muhammad Adib, susulan keputusan inkues yang diumumkan Mahkamah Koroner hari ini.

Selain itu, Abdul Hamid akan mengadakan perbincangan bersama pegawainya di Bukit Aman bagi menentukan langkah seterusnya termasuk sama ada akan memanggil semula beberapa individu yang pernah ditahan berhubung perkara itu sebelum ini.

Dalam perkembangan sama, Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Datuk Mohammad Hamdan Wahid berharap proses seterusnya berhubung kes ini akan dilaksanakan berteraskan prinsip keadilan supaya individu yang bertanggungjawab terhadap kematian Muhammad Adib dibawa ke muka pengadilan.

"Terima kasih kepada semua lapisan masyarakat atas keprihatinan, sokongan dan dokongan yang berterusan dan tidak berbelah bahagi dalam mendoakan agar kes inkues Allahyarham Muhammad Adib dijalankan dengan baik serta keadilan ke atas Allahyarham diberi sewajarnya," katanya dalam kenyataan.

Mohammad Hamdan turut menyifatkan Allahyarham Muhammad Adib sebagai simbol yang melambangkan kesetiaan, komitmen, pengorbanaan serta dedikasi seluruh penjawat awam dalam menunaikan amanah dan tanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS