Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Perhilitan selamatkan beruang matahari luka
Diterbitkan:  May 6, 2019 2:21 PM
Dikemaskini: 6:21 AM

Jabatan Perhilitan Johor berjaya menyelamatkan seekor beruang matahari yang cedera di kawasan ladang Felda Bukit Easter, di Kota Tinggi, semalam.

Pengarahnya, Salman Saaban berkata pihaknya bergegas ke lokasi kejadian bagi menjalankan siasatan apabila dimaklumkan orang awam berhubung penemuan beruang itu tengah hari semalam sebelum menemui haiwan itu di bawah pokok kelapa sawit dalam ladang berkenaan.

"Pemeriksaan lanjut oleh kakitangan mendapati terdapat kecederaan (luka) di bahagian belakang badannya dan ia juga bernafas tercunggap-cunggap dan lemah, mungkin disebabkan kehilangan banyak darah akibat kecederaan tersebut," katanya dalam kenyataan kepada Bernama, hari ini.

Beliau berkata punca kecederaan tersebut masih disiasat namun pihaknya percaya ia berkemungkinan disebabkan oleh pergaduhan dengan beruang lain.

Salman berkata beruang itu akan dibawa ke Pejabat Perhilitan Bandar Penawar untuk diberi rawatan awal sebelum dihantar ke Pusat Menyelamat Hidupan Liar Kebangsaan, Sungkai, Perak bagi mendapatkan rawatan lanjut apabila keadaan haiwan itu stabil.

Katanya beruang merupakan spesis terancam (endangered) dan dilindungi sepenuhnya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS