Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dr M: Tanah k'jaan hanya dijual kepada rakyat M'sia
Diterbitkan:  Apr 5, 2019 10:01 AM
Dikemaskini: 3:09 AM

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata pentadbiran PH tidak akan mengulangi kesilapan yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu sebelum ini, yang sanggup menjual aset negara kepada pihak asing.

Dr Mahathir berkata tanah kerajaan hanya akan dijual kepada rakyat di negara ini sekiranya perlu sebagai langkah mengurangkan beban hutang negara.

“Kita masih ada beberapa aset. Jika perlu kita akan jual tanah milik kerajaan tapi sudah tentu hanya jual tanah kepada rakyat Malaysia, bukan pihak asing.

“Pembangkang boleh membantah, tetapi mereka tidak lagi berkuasa. Ketika memerintah, mereka tidak membantah tanah dijual kepada pihak asing, sekarang baru mereka sedar,” katanya seperti dipetik Sinar Harian.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai rancangan untuk melupuskan aset kerajaan selepas berjaya menjual kapal layar mewah Equanimity.

Pada 3 April lalu, Peguam Negara Tommy Thomas mengumumkan bahawa Equanimity dijual kepada Genting Malaysia Bhd pada harga AS$126 juta (RM514.6 juta).

Menurut Thomas, tiada komisen yang dibayar untuk transaksi kerana tawaran Genting dirunding secara terus dengan kerajaan dan bukannya melalui agen.

Langkah itu, menurutnya membolehkan penjimatan kira-kira AS$4.4 juta.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS