Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Projek pelabuhan M'sia-China masih dalam perbincangan

Usaha Malaysia dan China membangunkan projek pembesaran pelabuhan akan datang di negara ini masih dalam perbincangan, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Beliau berkata Malaysia akan menumpukan Pelabuhan Klang dalam usaha tersebut memandangkan ia merupakan pelabuhan paling utama di negara ini.

"Masih dalam perbincangan. Fokus kita adalah di Pelabuhan Klang. Pelabuhan Klang adalah pelabuhan yang paling utama di negara kita dan memang Pelabuhan Klang itu kapasitinya diperlukan untuk ditambah dan potensinya cukup besar.

"Kita memang berusaha untuk membangunkan Pelabuhan Klang sebagai pelabuhan utama di rantau ini bukan sahaja di dalam negara tetapi di rantau Asia Tenggara.

"Itu sebabnya kita alu-alukan kalau ada pihak yang ingin bersama-sama membesarkan pelabuhan kita," katanya pada sidang media majlis pelancaran modul pendidikan keselamatan jalan raya bagi sekolah rendah peringkat kebangsaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai perkembangan perbincangan tersebut.

Pada Januari lalu, Loke dalam lawatannya ke China berkata beliau menjemput syarikat dari negara tersebut untuk menyertai dan melabur dalam projek pembangunan pelabuhan akan datang di Malaysia, khususnya di Pelabuhan Klang.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS