Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Usah marah nyamuk kelambu dibakar, kata Pemuda Umno pada Puad
Diterbitkan:  Jul 19, 2018 11:15 PM
Dikemaskini: 3:28 PM

Seorang pemimpin Pemuda Umno hari ini tampil mempertahankan presidennya sekali gus menasihati seorang tokoh veteran parti itu, Datuk Dr Puad Zarkashi supaya berjiwa besar.

Ketua Penerangan Pemuda Umno Mohd Shahar Abdullah berkata Puad tidak wajar mengeruhkan keadaan dan mewujudkan situasi tidak selesa dalam parti terbabit dengan mengeluarkan kenyataan mengkritik Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Kata Mohd Shahar tidak mudah untuk Umno bangkit seperti sebelum ini selepas terpaksa menjadi pembangkang selepas 61 tahun menjadi pemerintah.

Menurut anggota parlimen Paya Besar itu, langkah memulihkan Umno memerlukan iltizam yang tinggi, malah cara yang perlu diambil tidak boleh lagi sama seperti dahulu.

"Berilah peluang kepada Ahmad Zahid yang baru sahaja 19 hari mengemudi parti untuk menggunakan caranya tersendiri dalam menghadapi pelbagai isu yang sedang melanda Umno," katanya.

Mohd Shahar juga berkata Umno juga berdepan dengan kesukaran apabila akaun parti masih dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Justeru katanya presiden dan pemimpin atasan Umno terpaksa mengikhtiarkan kos lain untuk menggerakkan rancangan serta manifesto parti.

Pilih bersopan, bukan uar-uarkan

"Saya percaya Ahmad Zahid tidak pernah lari dari asas politik Umno, cuma keadaannya sekarang memerlukan pendekatan yang berlainan dan inklusif," katanya.

Siang tadi Puad yang juga bekas timbalan menteri mengeluarkan kenyataan agak keras terhadap Ahmad Zahid.

Antara lain bekas anggota parlimen Batu Pahat itu mendakwa presiden Umno kini gagal menjelaskan hala tuju parti kepada anggota bawahan.

Ahmad Zahid juga dikritik kerana masih memberi tempat kepada beberapa individu yang dianggap Puad tidak wajar lagi berada dalam arus perdana.

"Zahid mesti mengemukakan tawaran baru beliau untuk Umno dan rakyat.

"Dia sepatutnya bingkas dan pantas mengemukakan tawaran baru dan hala tuju parti setelah dipilih sebagai presiden baru Umno," katanya.

Sebelum Umno dan BN tumbang, Puad berkhidmat sebagai ketua pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), sebuah agensi yang berada di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Bagaimanapun JASA dibubarkan oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Secara berlapik, Mohd Shahar juga menasihati Puad agar bersama-sama mentadbir parti secara bersopan dan bukan menguar-uarkan rasa tidak puas hati kepada umum.

Alasannya, bagi Mohd Shahar rakyat sedang memperhatikan setiap gerak-geri Umno.

"Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar," katanya berkias.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS