Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
JPV nafi ramai penternak ayam gulung tikar
Diterbitkan:  Aug 17, 2017 3:09 PM
Dikemaskini: 7:12 AM

Jabatan Perkhidmatan Veterinar hari ini menyifatkan kenyataan ramai penternak ayam di negara ini yang gulung tikar adalah tidak tepat.

Ketua Pengarahnya Datuk Dr Quaza Nizamuddin Hassan Nizam berkata ini kerana sehingga kini hanya 38 daripada 2,676 penternak ayam yang berdaftar atau 1.4 peratus, ditutup atas pelbagai faktor.

"Antara sebab penutupan ialah kacau ganggu pencemaran bau, kacau ganggu lalat, berhampiran dengan ladang babi, isu pemilikan tanah, kedudukan ladang yang berdekatan dengan kawasan industri manakala masalah kewangan hanya membabitkan tiga ladang sahaja," katanya dalam satu kenyataan.

Selain itu katanya, harga siling ayam juga telah dihapuskan sejak 2004 dan harga ayam bulat (Super dan Standard) runcit hanya dikawal oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada musim perayaan.

He also said that as of July 1, there were no positive cases of poison-related illness (HPAI) for three months and Malaysia had sent data for the recommendation of the Free State of the World Animal Health Organization.

"No incorrectly reported incidence of chicken deaths has been reported," he said. He said allegations that demand exceeds production is also untrue as subsistence rates for broiler production are at 107 per cent while for layers at 113 per cent.
 

- Named


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS