Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Malaysia tangguh rancangan beli jet pejuang baru’
Diterbitkan:  Jul 13, 2017 10:23 PM
Dikemaskini: 2:26 PM

Malaysia dilaporkan telah menangguhkan rancangan pembelian AS$2 bilion (RM8.59 bilion) untuk menggantikan pesawat tempur yang semakin usang tua, kata sumber dalaman kepada Reuters.

Sebaliknya, dana berkenaan akan digunakan menaik-taraf keupayaan pengawasan udara bagi menghadapi ancaman militan yang semakin meningkat berikutan kehadiran penganas IS.

Sebelum ini, Malaysia sejak beberapa tahun lalu dilaporkan mempertimbangkan sama ada untuk membeli jet Rafale Perancis dan Eurofighter Typhoon, yang dibina oleh BAE Systems Britain, bagi menggantikan18 jet pejuang MiG-29 buatan Rusia - yang hampir separuh tidak lagi dibenarkan untuk terbang.

Jet pejuang Rafale yang dibina oleh Dassault Aviation SA - baru-baru ini dilihat sebagai pilihan, dengan sokongan pegawai kanan di kementerian pertahanan Malaysia.

Bagaimanapun, seorang sumber kementerian pertahanan memberitahu Reuters, rancangan itu buat masa ini telah ditangguhkan dan keputusan adalah untuk meningkatkan pengawasan udara yang menjadi semakin kritikal dalam memerangi militan.

Pertempuran antara pejuang Islam dengan pasukan keselamatan dilaporkan meletus di Marawi, selatan Filipina.

Malaysia dan Indonesia, yang berkongsi pulau Borneo, sedang bekerjasama dengan Filipina untuk menjalankan rondaan udara dan maritim di sepanjang sempadan mereka di Laut Sulu.

[Baca berita penuh]

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS