Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Surat
SURAT | Kekalahan di Sg Bakap isyarat buat kerajaan perpaduan

Kekalahan Calon Kerajaan Perpaduan pada Pilihanraya Kecil Dun Sungai Bakap adalah isyarat buat kepimpinan Kerajaan Perpaduan untuk tidak berasa terlalu selesa dengan kedudukan dan kuasa.

Suara rakyat Sungai Bakap yang diterjemah melalui keputusan undi pada 6 Julai lalu telah memberikan isyarat jelas bahawa rakyat mahukan kerajaan yang lebih mendengar dan prihatin akan kehendak rakyat.

Segelintir pemimpin yang berjalan mendongak kelangit itu perlu sedar dan muhasabah diri di mana bumi dipijak.

Negeri yang ditadbir oleh Kerajaan Perpaduan termasuk di peringkat Nasional seharusnya memberikan kelebihan buat jentera Perpaduan untuk berkempen dan meraih undi dengan mudah.

Namun kelebihan itu kelihatan gagal menarik minat rakyat sebaliknya majoriti yang dimenangi oleh Calon Perikatan Nasional adalah lebih tinggi berbanding keputusan Pilihanraya Negeri yang lalu.

Keupayaan pembangkang untuk merampas kerusi Sungai Bakap pada pilihanraya negeri tahun 2023 seterusnya mengekalkan kerusi dengan peningkatan majoriti lebih dua kali ganda memberikan isyarat penolakan yang jelas dari rakyat.

Metod kempen secara agresif oleh segelintir pemimpin dan pempengaruh yang memperlekeh pihak lawan dipentas-pentas tertentu juga serba sedikit menyumbang kepada kekalahan.

Sikap acuh tak acuh segelintir pemimpin untuk bersungguh-sungguh menyantuni rakyat juga akhirnya menjadi punca rakyat jemu dengan sikap pemimpin kerajaan.

Di manakah silapnya? Apakah puncanya? dan Bagaimana mengatasinya?

Kesilapan jentera perpaduan

Demografi Kerusi DUN Sungai Bakap adalah gambaran kerusi majoriti Melayu yang mempunyai komposisi pengundi Cina dan India lebih rendah berbanding pengundi Melayu.

Kedudukan demografi seperti ini mewakili sebahagian besar kerusi-kerusi majoriti Melayu yang ada di Semenanjung.

Kerajaan Perpaduan seharusnya mempunyai kelebihan untuk menarik undi melayu dan bangsa lain kerana terdapat parti komponen Melayu seperti Umno dan parti pelbagai bangsa seperti Keadilan dan DAP.

Namun kelemahan jentera Perpaduan dalam menyampaikan mesej dan penerangan secara sistematik akan isu-isu semasa menyebabkan rakyat akhirnya bosan dan seterusnya menghukum calon Perpaduan.

Initiatif-initiatif yang baik dilaksanakan oleh kerajaan telah dimanipulasi pihak lawan dan kegagalan jentera penerangan untuk memberikan penjelasan terhadap isu-isu yang menekan rakyat akhirnya menjadi punca rakyat menolak calon perpaduan.

Kerajaan seharusnya memanfaatkan saluran media utama termasuk portal-portal media elektronik untuk memberikan penjelasan kepada rakyat terhadap inisiatif-inisiatif yang telah dilaksanakan.

Penjelasan terhadap pelaksanaan subsidi diesel bersasar misalnya di saluran media utama negara kelihatan begitu hambar sekali. Penerangan berbentuk siaran iklan pendek secara lebih kerap dan forum-forum semasa yang disiarkan secara langsung dapat membantu kerajaan dalam menyampaikan mesej kepada rakyat.

Namun kelebihan kerajaan untuk memanfaatkan saluran media utama dan portal-portal elektronik walaupun sudah hampir dua tahun memerintah dilihat begitu perlahan.

Kerajaan dilihat lebih gemar menggunakan medium sidang media untuk menjawab pelbagai persoalan dan pertanyaan berbanding kaedah penerangan yang lebih ringkas dan berkesan seperti info grafik, podcast dan sebagainya.

Mewujudkan agensi bersesuaian

Penyusunan jentera penerangan dan media sosial secara sistematik dengan melatih pempengaruh-pempengaruh untuk berhujah secara fakta juga dilihat gagal dilaksanakan.

Terdapat kumpulan-kumpulan kecil aktivis media sosial di lapangan yang berusaha untuk membantu kerajaan memberikan penerangan namun kerajaan tidak memanfaatkan mereka untuk disatukan dalam skala yang lebih besar dan dilatih dengan ilmu dan pengetahuan yang tepat dalam menyampaikan maklumat.

Pihak lawan pula berjaya memanfaatkan kelemahan kerajaan dalam penerangan dengan memperkukuhkan kedudukan pasukan pempengaruh mereka untuk bergerak secara lebih tersusun dan sistematik.

Tidak hairanlah para pempengaruh pembangkang dilihat menguasai media sosial berbanding para pempengaruh pro kerajaan. Kesannya dilihat rakyat akhirnya terpengaruh dengan dakyah fitnah berbanding dengan fakta yang sebenarnya.

"Kebenaran yang tidak tersusun, akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun." - Saidina Ali RA.

Seharusnya satu agensi diwujudkan oleh kerajaan untuk berperanan khusus dalam menyampaikan maklumat yang tepat kepada rakyat di samping melatih bakat-bakat baru dalam usaha penyebaran maklumat.

Agensi-agensi sedia ada seperti Jabatan Komunikasi Komuniti (JKOM) dan Jabatan Strategi Komunikasi (STRATCOM) perlulah diperluaskan peranannya supaya keupayaan agensi-agensi ini dapat dimanfaatkan oleh kerajaan secara berkesan.

Kekuatan semua sayap penerangan dan komunikasi termasuk dari parti-parti politik komponen kerajaan perlulah disatukan dibawah satu bumbung supaya semua usaha penerangan dapat digerakkan secara sistematik dan lebih teratur.

Program-program berbentuk pengkaderan terhadap bakat-bakat baru khusus dalam bidang penerangan dan komunikasi perlulah dipertingkatkan.

Pemimpin perlu kerap turun padang

Selain masalah komunikasi dan penerangan, pimpinan pro kerajaan juga dilihat terlalu selesa dengan kedudukan dan jawatan masing-masing.

Sehinggakan terdapat segelintir mereka hanya akan menjengah bertemu rakyat pada musim pilihan raya untuk meraih undi. Aktiviti-aktiviti bersama rakyat seperti sukan dan program-program santai jarang sekali dianjurkan dil uar musim pilihan raya padahal program seperti inilah yang akan merapatkan jurang antara rakyat dan kerajaan.

Program-program santuni anak muda juga sangatlah jarang dianjurkan padahal undi anak muda ini memberikan impak besar terhadap keputusan pilihan raya.

Terdapat segelintir pimpinan pemuda dalam sayap parti kerajaan lebih gemar berkokok dan bertempik sorak mengkritik kerajaan berbanding memikirkan kaedah terbaik untuk mendekati anak muda.

Sikap-sikap seperti inilah yang membangkitkan amarah rakyat terhadap kerajaan seterusnya menjadi punca penolakan rakyat terhadap kerajaan melalui kertas undi.

Kesimpulan

Kerajaan Perpaduan di bawah kepimpinan Perdana Menteri YAB Dato' Seri Anwar Ibrahim masih mempunyai baki tempoh sekitar tiga tahun lagi untuk memperbaiki setiap kelemahan yang ada.

Contohilah gerak kerja Perdana Menteri yang sentiasa cuba menyantuni setiap rakyat yang ditemui dengan melibatkan diri dalam program-program yang dekat dihati rakyat.

Para pimpinan diingatkan untuk tidak berasa begitu selesa dengan kedudukan dan jawatan sebaliknya mula turun padang secara lebih kerap untuk mendekati rakyat dan bukan sekadar tunjuk muka pada musim pilihanraya.

Sekiranya Kerajaan Perpaduan tidak mahu berubah dan masih mengekalkan sikap yang sama, maka tidak hairanlah jika pilihan raya umum akan datang akhirnya rakyat akan menolak Gabungan Kerajaan Perpaduan dan memilih Perikatan Nasional.

Jangan lena diulit kuasa kerana sesungguhnya kuasa itu memabukkan dan kuasa itu sementara.

Sekian.


SYED BADLI SHAH SYED OSMAN Ialah aktivis PKR dan bekas naib ketua AMK Malaysia.

Tulisan ini tidak mencerminkan pendirian Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS