Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
SURAT | Sudahlah denda tinggi, kesalahannya juga masih kabur

Saya menyeru kerajaan supaya meneliti kembali pelaksanaan undang-undang yang mengenakan denda sehingga RM10,000 terhadap individu yang melanggar SOP Covid-19.

Secara asasnya saya menyokong penuh segala usaha kerajaan dalam memastikan orang ramai mematuhi SOP Covid-19 bagi menyekat penularan wabak berkenaan.

Bagaimanapun pelaksanaan denda RM10,000 ini masih banyak kelemahan yang memerlukan kepada penelitian supaya agensi pelaksana dapat membuat keputusan yang tepat dan wajar sebelum mengeluarkan denda kepada mereka yang melanggar SOP.

Bukan saja kadar denda yang tinggi, namun kesalahan yang tertakluk kadar denda ini pun masih lagi kabur. Kesamaran ini menyebabkan pihak yang menjalankan tugas mengenakan saman sama rata terhadap setiap kesalahan dilakukan.

Lebih malang lagi apabila agensi pelaksana juga masih kabur bidang kuasa siapa yang sepatutnya menentukan kadar denda sama ada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) atau mahkamah.

Kekeliruan ini perlu ditangani sebelum pelaksanannya. Hari ini rakyat mula bersuara, menzahirkan rasa tidak puas hati mereka. Jadi, sewajarnya kerajaan mengeluarkan satu garis panduan yang jelas dalam hal ini supaya rakyat tidak terkeliru yang akhirnya kerajaan rugi.


MUSTAFA SHAH ABDUL HAMID ialah exco Pemuda Umno merangkap ketua Pemuda Umno Kuala Kangsar.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS