Paling Popular
Terkini
mk-logo
Seni & Hiburan
PU Azman terus ke Penjara Kajang dari mahkamah Klang
Diterbitkan:  Sep 27, 2024 3:42 PM
Dikemaskini: 7:42 AM

Personaliti TV Azman Syah Alias atau lebih dikenali sebagai PU Azman terpaksa meringkuk di Penjara Kajang mulai hari ini untuk menjalani hukuman penjara 24 tahun dan dua sebatan yang dikenakan terhadapnya oleh Mahkamah Sesyen Klang.

Ia berikutan hakim Noridah Adam menolak permohonan peguam bela, Mohamad Zahid Ahmad, untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman tersebut sementara menunggu rayuan terhadap keputusan itu diputuskan di mahkamah tinggi.

“Permohonan peguam untuk penangguhan pelaksanaan hukuman ditolak kerana tiada keadaan khas dikemukakan oleh pembelaan,” kata Noridah.

Azman Syah, 43, yang memakai kurta biru di dalam kandang tertuduh mengangguk faham selepas ditanya Noridah sama ada dia memahami keputusan mahkamah berkenaan.

Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 24 tahun dengan dua sebatan ke atas Azman Syah selepas didapati bersalah atas dua pertuduhan melakukan amang seksual fizikal terhadap seorang remaja lelaki 17 tahun.

Terdahulu, Mohamad Zahid berkata pihaknya memohon mahkamah membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman berkenaan kerana anak guamnya merupakan pesalah pertama dan tidak pernah disabitkan atas jenayah lampau.

“Kebarangkalian tertuduh terlibat dengan kes jenayah semasa menunggu rayuan adalah tipis.

"Jika mahkamah meneruskan hukuman, ia akan menyukarkan kami untuk menyediakan pembelaan untuk kes lain yang dihadapi tertuduh, termasuk permohonan rayuan yang terbaik demi keadilan kepada tertuduh,” katanya.

Timbalan pendakwa raya, Nurul ‘Izzati Mohamad, pula berkata permohonan itu perlu ditolak kerana alasan yang diberikan pihak pembelaan tidak tergolong dalam keadaan khas yang luar biasa untuk penangguhan.

Azman Syah didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap seorang remaja lelaki 17 tahun di sebuah inap desa di Kampung Sungai Udang, Klang masing-masing pada 12.15 tengah malam dan 1 pagi pada 20 Feb serta 29 Jun 2022.

Dia dituduh mengikut Seksyen 14(a) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual terhadap Kanak-Kanak 2017 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan boleh juga dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Mohamad Zahid ketika ditemui pemberita selepas prosiding berkata pihaknya akan memfailkan rayuan di Mahkamah Tinggi Klang secepat mungkin terhadap penangguhan pelaksanaan hukuman dan keputusan hari ini.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS