Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Menjelang Magrib suarakan rasa hati Helfi isu pasung
Diterbitkan:  May 26, 2022 7:00 PM
Dikemaskini: 12:10 PM

Kesal dengan amalan pasung sebagai rawatan orang sakit jiwa yang disifatkannya melanggar hak asasi manusia, pengarah Indonesia Helfi Kardit tampil meluah perasaannya melalui filem Menjelang Magrib.

Katanya, naskhah itu hadir susulan dia tertanya-tanya mengapa kaedah rawatan itu masih diamalkan di Indonesia hingga kini.

“Ada apa dengan rawatan ini sehingga orang masih mempercayainya?

“Hingga kini kaedah rawatan tersebut masih dijalankan terutama di kawasan kampung terpencil walaupun perkembangan sains perubatan dan juga akses mudah hospital sudah ada.

“Timbul persoalan kepada saya lalu saya cuba menulis,” katanya yang juga penulis karya itu.

Menjelang Magrib yang bertemakan pertembungan antara khurafat, misteri dan budaya dengan sains sedang ditayangkan di Malaysia sejak 19 Mei lalu.

Filem itu dijayakan oleh barisan pelakon seperti Annette Edoarda, Novia Bachmid Jeffry Reksa, Fajar Kurniawan, Tien Kadaryono, Reza Pramez dan Iting Titin.

Ia berkisahkan tiga orang pelajar (Thalia, Erlan dan Ahmad) bidang psikologi yang menjadikan seorang pesakit mental yang menjalani rawatan pasung sebagai bahan kajian untuk penyelidikan tesis serta dokumentari mereka.

Mereka menganggap Nina, pesakit berusia 19 tahun yang mengalami sakit jiwa selama tiga tahun tetapi pernah diisytiharkan sembuh sebelum kembali sakit, sebagai misteri.

Siasatan Thalia sebelum ini tertumpu kepada penyakit mental mengikut ilmu yang dipelajari, namun mereka terpaksa berdepan dengan perkara di luar logik yang dipegang mereka.

Jelas Helfi, pasung adalah rawatan yang bukan saja menjauhkan pesakit dari rumah atau persekitaran sosial yang dianggap berbahaya buat pesakit, tetapi pada masa sama berdasarkan kepercayaan kuasa ghaib untuk membantu pesakit.

“Ia dikatakan bersatu dengan alam dan memulihkan kerohanian pesakit dengan campur tangan kuasa ghaib.

“Adakah penglibatan mistik ini menjadi budaya atau khurafat turun-temurun atau ia perjanjian rohaniah yang mewakili kehidupan dan kewujudan manusia serta seluruh makhluk di muka bumi atau alam semesta yang diyakini dikawal oleh alam ghaib dan mistik?

“Bagi saya, hampir semua penganut agama di bumi percaya kepada kuasa mistik dan ghaib yang tidak pernah mereka lihat.

“Pertembungan antara sains dan mistik yang berkembang menjadi budaya dan khurafat menghidupkan semula konflik dalam filem ini,” katanya.

Menurut Helfi pagi, pada awalnya kisah itu ingin disampaikan melalui konsep drama namun dia merasakan ia akan bertambah menarik jika dikembangkan dengan tema seram tentang hasil kajian rawatan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS