Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Nadhir, Sufian rai Aidilfitri dengan rasa hiba

Di sebalik keterujaan berkumpul bersama keluarga dan sanak saudara, perasaan sebak mengiringi Syawal tahun ini buat bintang semakin meningkat naik, Nadhir Nasar dan penyanyi Sufian Suhaimi.

Nadhir, 25, berkata, dia kehilangan dua orang yang disayangi hanya berselang enam hari akibat Covid-19 pada tahun lalu.

“Ikutkan memang saya teruja untuk berhari raya tahun ni, tapi pada masa sama sebak juga dada ni bila Aidilfitri. Sebab terasa berbeza tanpa kehadiran datuk dan nenek.

“Nenek saya pergi terlebih dulu tahun lalu akibat Covid dan datuk menyusul enam hari kemudian asbab sama,” tuturnya.

Tambah juara Hero Remaja 2020 itu, sebelum arwah pergi, kedua-duanya memang uzur namun kehadiran mereka ternyata memberi aura yang berbeza.

Kata pemilik nama penuh Ahmad Nadhir Ahmad Nasar itu, datuknya menggunakan kerusi roda manakala neneknya pula tidak sihat sejak 2019.

“Tapi bila mereka ada, ia memberi suasana yang berbeza.

“Saya rindu saat kami bersalaman di pagi raya, melihat nenek memberitahu apa yang patut dibuat ketika memasak, datuk melihat kami bermain bunga api.

“Walaupun ringkas saat itu, tapi cukup bermakna. Alhamdulillah tahun ini walaupun mereka sudah tiada, ibu dan adik-beradiknya tetap meneruskan tradisi untuk berkumpul di rumah datuk nenek di Kuala Kangsar,” katanya.

Hampir sama kisahnya dengan Nadhir, Sufian, 30, berkata, dia juga kehilangan nenek yang disifatkan sebagai ‘pengikat’ keluarga tahun lalu.

Jelasnya, bagi meneruskan tradisi untuk berkumpul bersama sanak-saudara, Sufian bersama keluarganya memilih untuk pulang ke Mersing, Johor.

Menurutnya, pada kebiasaannya, dia pulang tiga hari sebelum lebaran dan seterusnya menyambut Aidilfitri bersama keluarga kecilnya di Muar.

“Ibu saya seorang sentimental orangnya, walaupun nenek dah tiada, dia tetap usahakan untuk pulang ke kampung di Mersing dan berjumpa dengan adik-beradiknya yang lain.

“Walaupun arwah nenek sangat bersederhana dalam menyambut hari raya, namun saya rasa dia pengikat tali kekeluargaan.

“Meskipun arwah dah tiada, saya tetap terasa kekurangan itu dan secara tak langsung banyak momen raya bersama yang saya rindukan,” ujarnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS