Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Bukan semua pelakon dapat nikmat hidup senang, kata Norlia

Golongan artis sering dianggap menjalani kehidupan mewah, namun hakikatnya bukan semua mampu merasai nikmat seumpama itu, khususnya pelakon veteran.

Aktres Norlia Ghani berkata, sama seperti orang lain, dia salah seorang penggiat seni yang terjejas pendapatan sejak bermulanya penularan Covid-19 serta perintah kawalan pergerakan.

Meskipun terdapat pilihan untuk meneruskan kelangsungan hidup seperti berniaga secara dalam talian, pelakon terkenal dengan watak Joyah dalam drama bersiri Opah itu berkata ia tidaklah semudah itu.

“Saya memang terjejas teruk dari segi pendapatan. Saya ni sudah berusia, tak dapat tawaran berlakon banyak lagi. Jika boleh berlakon pun, umur macam saya ni bahaya untuk selalu keluar rumah dengan wabak sekarang.

“Saya juga tak pandai berniaga dalam talian, nak jual produk ni,” katanya ketika ditemui di majlis Dari Hati Ke Hati bersama penggiat seni tempatan di Bayang Coffe.co, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir adalah Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) Freddie Fernandez dan Presiden Yayasan Aeon Malaysia Yasmin Ahmad Merican.

Freddie Fernandez

Di Majlis itu, Karyawan turut mengumumkan sumbangan Yayasan Aeon Malaysia kepada kira kira 500 orang ahlinya.

Ibu pelakon Rusdi Ramli itu berkata, dia amat bersyukur apabila ada pihak seperti Aeon dan Karyawan tampil menghulurkan bantuan.

“Ada pihak macam Aeon, Karyawan dan NGO berikan bantuan sebegitu, saya amat syukur. Memang saya rasa keperitan sebab sumber rezeki tertutup,” katanya.

Dengan keadaan sekarang, katanya lagi, dia sangat memerlukan wang tunai untuk meneruskan hidup, selain menjelaskan bayaran sewa rumah dan bil utiliti setiap bulan.

Norlia juga meluahkan yang dia terasa hati dengan segelintir netizen yang melabel anak seni ‘sengkek.’

"Cucu pernah beritahu saya, takkanlah teruk sangat sampai minta bantuan. Macam sengkek sangat. Saya tak meminta, tapi ada pihak bermurah hati beri pertolongan,” katanya.

Sementara itu, Freddie berkata, tidak adil untuk mana-mana pihak "memukul rata" golongan anak seni dengan kata-kata sebegitu.

“Jangan ingat semua artis Malaysia kaya. Segelintir saja yang hidup mewah.

“Bukan semua golongan seni boleh meneruskan ikhtiar hidup. Sekarang penggambaran dibenarkan untuk pelakon.

“Tapi ada kelompok seni lain seperti penyanyi kelab, pemuzik jalanan dan artis veteran yang berdepan detik sukar hingga kini,” katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS