Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Ahmad Idham dilantik semula sebagai CEO Finas
Diterbitkan:  Jun 5, 2020 11:50 PM
Dikemaskini: Jun 6, 2020 1:09 AM

Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) mengumumkan pelantikan semula Ahmad Idham Ahmad Nadzri sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

Pelantikan tersebut berkuatkuasa untuk tempoh selama dua tahun iaitu bermula 5 Jun 2020 sehingga 6 Jun 2022.

Pengerusi Finas, Zakaria Abdul Hamid berharap pelantikan pengarah dan pelakon berkenaan dapat terus menjana kecemerlangan agensi kerajaan itu sebagai sebuah badan peneraju industri kandungan kreatif negara.

“Perbadanan dengan berbesar hati ingin mengumumkan pelantikan Ahmad Idham Ahmad Nadzri sebagai ketua pegawai eksekutif Finas yang baru berkuatkuasa 5 Jun ini hingga 6 Jun 2022.

“Semoga dengan pelantikan beliau, Finas akan terus menjana kecemerlangan sebagai sebuah badan yang memaju, menggalak dan memelihara kemajuan industri perfileman tanah air,” katanya dalam satu kenyataan malam tadi.

Pengarah Jangan Pandang Belakang itu sebelum ini dilantik memegang jawatan tersebut pada bagi tempoh dua tahun berkuatkuasa 11 Mac 2019.

Zakaria turut berterima kasih kepada kerajaan di atas keprihatinan terhadap pembangunan semula sektor ekonomi industri kreatif negara yang telah terjejas akibat penularan wabak Covid-19.

“Finas juga menyambut baik dan berterima kasih di atas peruntukan sebanyak RM225 juta sebagai insentif rangsangan ekonomi kepada industri ini melalui Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang telah diumumkan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin hari ini.

“Beberapa program dan kemudahan kewangan untuk menjana semula industri kreatif negara akan dikawal selia oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Saifuddin Abdullah yang pastinya akan memberi manfaat kepada pemegang taruh industri,” katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS