Paling Popular
Terkini
mk-logo
Seni & Hiburan
Mahathir suka masak sendiri makanan kegemaran, kata Siti Hasmah

Rupa-rupanya di sebalik ketegasan dan ketangkasan beliau berpolitik, di rumahnya Dr Mahathir Mohamad adalah seorang suami yang tidak janggal beraksi di dapur untuk menyediakan makanan kegemarannya sendiri.

Hal itu didedahkan isteri beliau, Dr Siti Hasmah Mohamad Ali.

Kata Siti Hasmah, suaminya itu akan menyediakan sendiri masakan kegemarannya jika ada waktu lapang di rumah.

“Hujung minggu di Seri Perdana, Putrajaya, dia masak apa yang diminati seperti nasi goreng atau mi bandung,” katanya dalam sesi temu bual bersama penyanyi Siti Nurhaliza Tarudin hari ini.

Terdahulu, Mahathir muncul bersama Siti Hasmah dalam sesi bicara santai #dudukrumah melalui IG Live penyanyi terbabit.

Menurut Siti Hasmah, Mahathir banyak mempelajari masakan daripada kakak ipar beliau yang kebetulan sememangnya pandai memasak.

“Masa kecil dia biasa belajar daripada kakak iparnya. Di rumah pula, dia boleh mengarahkan tukang masak makanan yang diinginkan mengikut cita rasa dia,” katanya.

Sementara itu, Mahathir memuji tertarik dengan masakan kampung daripada air tangan tukang masak terkenal, Redzuawan Ismail atau Chef Wan.

Kata perdana menteri ketujuh Malaysia itu, cara memasak Chef Wan wajar menjadi ikutan terutama jika menjamu tetamu yang bertandang ke rumah atau untuk melariskan perniagaan masakan.

“Apabila nak menjamu tetamu datang rumah, belilah bahan yang terbaik, (yang) sebaik mungkin, macam daging yang lembut atau sayur yang segar.

“Begitu juga bila berniaga. Jangan cari yang murah-murah hanya sebab nak kurangkan kos,” katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS