Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
CEO Netflix sumbang AS$30 juta untuk bangunkan vaksin
Diterbitkan:  Apr 20, 2020 11:33 AM
Dikemaskini: 3:33 AM

Pengasas bersama Netflix, Reed Hastings, dan isteri, Patty Quillin mendermakan AS$30 juta (RM131.6 juta) kepada Gavi Alliance, sebuah firma membangunkan vaksin dan imunisasi.

Gavi yang berpangkalan di Geneva, Switzerland, mengumumkan wang daripada Hastings dan Patty pada 17 April lalu itu adalah sumbangan sektor swasta pertama dalam usaha mereka meningkatkan dana sekurang-kurangnya AS$7.4 bilion (RM32.5 bilion) bagi mengimunisasi 300 juta kanak-kanak dalam tempoh lima tahun akan datang.

Sewaktu pandemik Covid-19, Gavi berkata, ia membantu membiayai program imunisasi di negara berpendapatan rendah di seluruh dunia.

Organisasi itu juga berkata ia akan membantu memajukan pembangunan vaksin dengan cepat - sebaik ia sudah dihasilkan - selain membantu daripada segi pembuatan, perolehan dan penghantaran ke kawasan yang paling memerlukannya.

“Imunisasi global sangat penting untuk mengakhiri wabak yang dahsyat ini. Diharap usaha keras Gavi dalam bidang ni juga akan membantu mencegah lebih banyak kehilangan nyawa.

“Kami berharap sumbangan dapat membantu mereka yang amat memerlukan dan pada masa sama memberi inspirasi kepada perniagaan, usahawan dan organisasi lain untuk menyertai usaha ini,” katanya.

The Variety melaporkan Hastings ketika ini memiliki aset kekayaan hingga AS$4.6 bilion (RM20.2 bilion).

Ditubuhkan pada 2000, Gavi Alliance berkata ia membantu mengimunisasi lebih daripada 760 juta kanak-kanak di seluruh dunia dan mencegah kematian dianggarkan 13 juta orang.

Penderma vaksin termasuk Yayasan Bill dan Melinda Gates, Persekutuan Pemborong Farmaseutikal Antarabangsa dan sektor swasta serta kerajaan lain.

Sikap dermawan Reed yang juga ketua pegawai eksekutif (CEO) Netflix itu meletakkan dirinya sebaris senarai selebriti dan usahawan lain yang turut membantu memberi sumbangan terhadap pengurusan bencana khususnya wabak virus Korona yang menyebabkan Covid-19.

Terdahulu, bintang AS, Angelina Jolie menyumbangkan wang AS$1 juta (RM4.4 juta) untuk organisasi No Kid Hungry.

Selain Angelina, selebriti dan adik tiri Kim Kardashian, Kylie Jenner juga menyumbang jumlah sama untuk membantu petugas kesihatan dan perubatan dengan mendermakan 2721 kilogram cecair pencuci tangan kepada Hospital California Selatan, AS pada 11 April lalu.

Penyanyi Taylor Swift, Rihanna, pelakon Arnold Schwarzenegger, Ryan Reynolds, dan Blacke Lively juga tidak ketinggalan tampil menyumbangkan jutaan dolar AS untuk bantuan Covid-19.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS