Most Read
Most Commented
mk-logo
Columns
COMMENT | Dear Hadi, there is no such thing as Islamophobia

“States that are built on a religious foundation limit their own people in a circle of faith and fear.”

- Raif Badawi in "1000 Lashes: Because I Say What I Think"

COMMENT | In August last year, when Abdul Hadi Awang was propagandising the Taliban “victory” in Afghanistan, he wrote this of their earlier victory.

“Apabila mereka memenangi pertempuran pada peringkat awal, mereka bertindak memaksa Mazhab Hanafi yang asal diamalkan. Sehinggalah mereka mewajibkan kaum lelaki supaya berjanggut dan tidak membenarkan golongan wanita bersekolah dan pelbagai tindakan yang lain lagi.

Justeru, pihak media Barat menggunakan isu ini bagi memburukkan Islam, tanpa mengkaji ajaran Islam secara menyeluruh. Tambahan lagi, dengan penyebaran berita palsu yang mengatakan kononnya kumpulan Taliban berniaga dadah, suatu berita yang tidak masuk akal terhadap kumpulan yang keras berpegang dengan agama. Sebenarnya apa yang berlaku adalah kumpulan bukan Islam yang datang untuk berniaga dadah, lalu mereka memarahi Taliban kerana mengharamkannya dengan keras.”

Two points are important in this segment.

The first is that criticism of the Taliban’s fascist religious dogma is nothing more than critics not understanding Islam in its totality... 

Unlocking Article
Unlocking Article
View Comments
ADS