Paling Popular
Terkini

Ketika Donald Trump berkempen untuk menjadi Presiden Amerika Syarikat pada tahun 2016 dahulu, saya menulis secara terbuka bahawa saya menyokong dan meramalkan Donald Trump akan menang. Pada 8 November 2016, Trump mengalahkan Hillary Clinton. Bilionwan bernama Donald John Trump yang tidak pernah memiliki tugas politik kecuali berniaga masuk ke Rumah Putih untuk menjadi presiden Amerika Syarikat ke 45.

Dari fakta sejarah Trump adalah satu-satunya calon Republikan yang berjaya mendapat undian durian runtuh dalam masa 28 tahun. Kali akhir Republikan menang sedemikian ialah ketika Ronald Reagan bertanding dalam tahun 1984. Trump memenangi 2,600 wilayah mengundi. Seramai 62 juta warga Amerika telah memberi undi kepada Trump untuk menjadi presiden.

Ini empat tahun dahulu.

Empat tahun kemudian ketika dunia diserang oleh virus korona, semenjak bulan Januari 2020 dahulu, Trump sekali lagi berkempen untuk mempertahankan katilnya di Rumah Putih. Kali ini saya masih lagi menjadi penyokong setia Trump. Kalau saya warga Amerika, saya akan berkempen untuk Trump. Amin

Ramai tidak faham kenapa saya menyokong Donald Trump. Ramai berpendapat bahawa saya telah meninggalkan akidah kiri. Ada juga mengatakan bahawa saya telah murtad. Ada yang mengatakan bahawa iman kiri saya telah goncang. Kini Hishamuddin Rais sedang mengikut ajaran sesat bernabikan dolar.

Semua anggapan dan andaian ini salah. Saya memiliki hujah tuntas lagi kompak untuk mempertahankan Donald Trump. Garis dan pandangan saya terhadap kapitalisme, terhadap imperialisme tidak pernah berganjak.

Saya akui ramai orang melihat saya sebagai lalang. Saya akui memang tepat saya berperangai lalang. Saya lenggok-berlengok – berubah mengikut tiupan angin politik terkini. Tetapi akar umbi lalang yang merah di bawah tanah masih kukuh menjalar tidak berganjak mengembang meluas membuka wilayah baru.

Sesudah Trump masuk ke Rumah Putih pada akhir tahun 2016 dahulu, media arus perdana Amerika tidak putus-putus menyerang Trump. Media arus perdana Amerika memperlihatkan bahawa pentadbiran presiden ke-45 ini tiada hujung pangkal. Digambarkan oleh media bagaimana wujudiah Trump di Rumah Putih ini telah menghuruharakan politik Amerika.

Satu demi satu ahli kabinet Trump meletakkan jawatan. Pasukan Trump dalam Rumah Putih digambarkan sebagai kelasi dan awak awak kapal Titanic yang sedang terbakar. Pembantu dan penyokong Trump meloncat keluar dan membuka pekung di dada media arus perdana.

Media serang Trump

Media seperti Washington Post dan The New York Times menjadi media induk yang tidak putus-putus menyerang Trump. Media cetak yang lain mengikut garis ‘abang besar ‘ yang memiliki jaringan dan hubungan intim dengan elit politik dan elit ekonomi.

Begitu juga stesen TV seperti CBS (Colombia Broadcasting System), ABC (American Broadcasting System), NBC (National Broadcasting System) atau CNN (Cable News Network). Hanya stesen Fox News dilihat sebagai menyokong garis konservatif dan garis kanan politik parti Republikan dan menyokong Trump.

Ada sebuah stesen TV bernama One America News Network (OANN) yang mengambil garis ekstrem kanan. Stesen ini menjadi penyokong setia Trump. Stesen OANN ini akan menangkis dan melawan sesiapa saja yang menyerang Trump.

Tahun pertama Trump di Rumah Putih mengikut laporan media Amerika Presiden Trump telah digambarkan sebagai sosok bangang lagi bebal. Digambarkan bahawa Trump tidak memiliki keupayaan fikrah untuk mentadbir Amerika – negara kuasa ekonomi dan kuasa tentera terkuat dalam dunia.

Dua orang profesor dari Havard dan Yale Medical School telah menulis buku The Dangerous Case of Donald Trump pada tahun 2017. Buku ini mempersoalkan keupayan fikrah presiden Amerika. Trump boleh dirasmikan ‘gila’ mengikut pandangan ramai pengamal perubatan psikologi.

Malah ada kumpulan dan persatuan bomoh dan pakar penyakit jiwa mencadangkan Presiden Trump diperiksa oleh bomoh tabib dan pakar saraf otak untuk memastikan Trump waras. Ini kerana kunci senjata bom nuklear ada dalam beg yang sentiasa dibawa oleh presiden Amerika ke mana-mana dia bergerak.

Presiden Amerika ialah commander in chief untuk tentera darat dan laut. Kestabilan otak presiden Amerika amat penting untuk keselamatan dunia. Ini hujah pakar sakit jiwa yang menentang Trump.

Lihat bagaimana Trump cuba dipecat dari kerusi Presiden atas tuduhan mendapat ‘sokongan sulit’ dari Rusia untuk menang melawan Hillary Clinton. Babak yang dipanggil Russiagate ini digunakan untuk memperlekeh kemenangan Trump.

Tuduhan ini terbukti palsu.

Elit budaya dari Hollywood telah bekerjasama dengan elit liberal dalam usaha untuk memperlekeh Trump. Ini kerana mereka merasa amat kecewa calon liberal kesayangan mereka yang bernama Hillary Clinton telah kalah. Untuk golongan demokrat liberal, pendukung garis kiri merah jambu menganggap Hillary Clinton adalah imam yang ditunggu- tunggu.

Tetapi kenapa Hishamuddin Rais menyokong Trump yang membawa garis politik kanan.

Adalah tetap lagi sahih bahawa Donald Trump membawa garis kanan. Trump adalah seorang bilionwan – menjadi kaya raya dengan jual beli harta tanah. Betul dan tepat Trump merembat tanah kerajaan dan mendirikan kondo mewah dan gedung perniagaan untuk kaum kapitalis.

Revolusioner garis kanan

Saya menyokong Trump kerana pada hemat saya Doland Trump adalah seorang revolusioner garis kanan. Trump mengajukan kepentingan kelas kapitalis dan kepentingan kaum pemodal tanpa berselidung. Trump adalah kapitalis yang tidak berselindung memakai baju demokrasi, baju hak asasi manusia, baju alam sekitar untuk mengebom dan membelasah warga dunia ketiga.

Wajib dirakamkan di sini dari data statistik bahawa Barack Obama – berkulit hitam dari parti Demokrat telah dibuktikan lebih banyak membunuh mati dan mengebom mati warga dunia ketiga. Obama telah mengebom Syria, Iraq , Libya, Afghanistan, Somalia atau Yaman.

Jangan terperanjat apabila saya beritahu bahawa jumlah warga dunia ketiga yang dibom mati oleh Barack Obama selama lapan tahun menjadi presiden telah melintasi lebih dari jumlah yang mati dibunuh oleh Bush dua beranak. Ini bukan lebong. Ini data dari Jabatan Pertahanan Amerika.

Lihat bagaimana licik kaum kapitalis dan kaum pemodal memilih budak Parti Demokrat untuk menjadi budak suruhan yang menjaga kepentingan harta kekayaan mereka. Lihat betapa bijaknya Rothschild, Rockefeller, Walton atau Koch berselidungan di belakang presiden berkulit hitam.

Ini perancangan bijak yang dikemudikan oleh kaum Zionis-Anglo-Amerika yang menjadi juragan dan jurumudi politik dan ekonomi bukan sahaja Amerika malah politik dan ekonomi dunia kapitalis.

Justeru, dari pandangan kiri tingkah laku dan perbuatan Trump ini telah, sedang dan akan menajamkan lagi kontradiksi. Kontradiski adalah kunci semua bentuk pergerakan dalam alam samesta ini. Kontrdikasi adalah penggerak dunia. Dari pandangan kiri yang saintifik - lagi tajam kontradiksi lagi cepat perubahan berlaku.

Penajaman kondradiski amat diperlukan untuk berlakunya satu perubahan dunia. Melalui kacau bilau yang diakibatkan oleh Trump ini akan membuka peluang yang luas untuk menabur kesedaran kelas. Perangai dan watak Trump ini adalah kitab atau kuliah terbaik tentang apa dia presiden Amerika dan apa sebenarnya dasar dan politik imperialis Amerika.

Bayangkan jika Hillary menjadi Presiden maka kaum feminis akan berbangga. Jika Hillary mengebom Baghdad maka akan muncul kumpulan kaum feminis yang akan mengalu-alukan tindakan Hillary. Ini sama seperti tindakan Hillary membunuh Muammar Gadaffi pada 20 Oktober 2011. Hillary yang hanya setiausaha negara telah diberi tepukan kerana berjaya mengebom Libya dan membunuh Gadaffi.

Kaum liberal juga akan ternganga mulut kerana gembira dan kagum melihat seorang perempuan diangkat menjadi presiden. Apa sahaja yang dilakukan oleh perempuan yang bernama Hillary ini akan dianggap hebat dan menakjubkan walau pun tindakan membunuh dan mengebom negara dunia ketiga.

Kontradiksi kebencian

Hasilnya, kontradiksi kebencian kepada kaum elit dan kaum kapitalis terbantut. Orang ramai akan menaruh harapan kepada politik liberal. Revolusi akan tertangguh.

Doland Trump tidak berselidung. Dia benci kepada pendatang haram. Dia mahu menghalau pendatang haram keluar dari Amerika. Dia mahu America great again. Dia mahu kilang Amerika membuat barangan bukan di China atau di Vietnam tapi di Atlanta atau di Kansas.

Trump tidak berlapik dalam niat dan cita-cita untuk menjadikan kaum kapitalis Amerika kaya raya. Trump menolak perjanjian udara bersih alam sekitar. Ini pada pandangan Trump akan merugikan kaum pemodal. Trump juga mahu menggali dan menebuk hutan dara dan tanah simpanan Amerika untuk merembat minyak dan bahan galian.

Ini sifat kapitalis yang sebenar. Ini watak kapitalisme – mencari keuntungan maksimum. Biasanya kapitalisme akan berselindung memakai pelbagai jubah. Jika merompak hutan untuk mendirikan kondo mewah maka akan dihebohkan dengan niat membangun bersama rakyat. Jika balak mahu dirompak akan dikatakan berkongsi kekayaan. Jika kilang toksik hendak dibuka maka akan didodoikan dengan slogan pekerjaan untuk semua.

Tetapi Trump tidak berselindung – kapitalis melabur kerana hendak untung. Trump menunjukkan sifat semula jadi dan watak kapitalisme. Wujudiah Trump di Rumah Putih adalah kuliah terbaik tentang apa itu kapitalisme, apa itu imperialisme dan apa itu rasisme. Amin.

Untuk memahami siapa Trump mari kita buat bandingan dengan apa yang berlaku di Malaysia. Tanpa Najib dan Rosmah, tanpa watak mereka, mustahil United Malays National Organisation boleh disingkir. Bayangkan jika Najib ini alim, Rosmah warak dan setiap kali Najib berucap akan terhampur ayat ayat suci. Maka kontradiksi antara rakyat akan tumpul. Kemarahan rakyat tidak merebak. Perubahan akan lambat sampai.

Kaum pemodal dan para kapitalis Amerika merasa cuak dengan Donald Trump. Bukan kerana Trump tidak membawa untung kepada mereka. Mereka takut kerana Trump sedang mengelodak dan mengacau kaum buruh, kaum miskin berkulit putih di Amerika. Trump menjanjikan pekerjaan kepada mereka. Trump menaikkan semangat mereka. Walhal kaum kapitalis Amerika tak ambil pot tentang anak watan Amerika. Untuk kaum kapitalis rukun utama ialah untung. Kalau niaga untung di Vietnam maka mereka berpindah ke Vietnam bukan membuka kilang di Alabama. Perkara ini menggerunkan pemodal Amerika.

Jangan sesekali salah baca, Parti Demokrat dan parti Republikan ada parti yang menyokong sistem ekonomi kapitalis. Dua parti ini adalah Pepsi Cola dan Coca Cola. Susah hendak dibezakan. Dua dua milik kaum kapitalis. Dua-dua memelihara kepentingan kaum pemodal. Dua-dua parti ini mendapat dana berkempen dari kaum pemodal.

Saya berharap Trump akan menang lagi. Amerika perlu dihuruharakan lagi. Dunia perlu berhadapan dengan Trump selama empat tahun lagi. Kapitalisme Trump yang revolusioner akan mencorak dunia.

Jika menang maka Trump akan berhadapan dengan China Merah. Negara China Merah ini sedang mengganas untuk menggantikan Amerika. Untuk warga negara dunia ketiga perlawanan Amerika dan China Merah ini akan menajamkan lagi kontradiksi.

Jangan silap baca ini bukan pertempuran antara sistem kapitalis dengn sistem sosialis. Pertempuran Amerika Syarikat dengan China Merah adalah perebutan punca ekonomi. Dua negara ini mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Amerika kuasa imperialis lama. China Merah kuasa imperialis baru muncul. China Merah dan Amerika adalah Pepsi dan Coke. Amin.


HISHAMUDDIN RAIS ialah aktivis politik, penulis dan pengarah filem.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS