Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
SMK Wangsa Maju Seksyen 2 mewakili Kuala Lumpur di Pertandingan Toyota Eco Youth 2023/2024 Peringkat Kebangsaan
Diterbitkan:  Jan 2, 2024 2:23 PM
Dikemaskini: 6:24 AM

KUALA LUMPUR - SMK Wangsa Maju Seksyen 2, didorong oleh komitmen yang tinggi terhadap pemeliharaan hidupan liar, telah melancarkan projek inovatif sebagai sebahagian daripada Pertandingan Toyota Eco Youth, dengan menumpukan kepada Zoo Negara Malaysia. Projek ini, sebagai bukti kepada peranan penting generasi muda dalam pemuliharaan hidupan luar, bertujuan untuk menimbulkan minat di kalangan generasi terutamanya remaja masa kini.

"Inisiatif utama kami adalah usaha untuk meningkatkan kesedaran tentang sumbangan berharga Zoo Negara dalam pemuliharaan hidupan liar," ungkap ketua projek dari SMK Wangsa Maju Seksyen 2. "Fokus kami tidak terhad kepada kesedaran; kami juga berusaha untuk menangani isu-isu alam sekitar sambil memperkenalkan program 'Young Ambassador of Zoo Negara Malaysia' yang boleh menghasilkan pendapatan untuk Zoo Negara."

Dilancarkan pada awal Disember, program 'Young Ambassador’ telah menyatukan 30 remaja berumur 15 hingga 17 tahun, pendidik, wakil dari UMW Toyota, dan ahli – ahli NGO. Acara yang berlangsung selama lebih empat jam ini dijalankan untuk menanamkan pemahaman mendalam tentang pemeliharaan hidupan liar di kalangan belia.

Pada masa yang sama, pasukan ini merancang untuk mengadakan pameran alam sekitar yang memberi impak serta Ceramah Pemuliharaan Haiwan di sekolah mereka. Aktiviti menarik ini bertujuan untuk menarik minat pelajar, guru, dan kakitangan, memupuk budaya kesedaran dan rasa ingin tahu tentang pemuliharaan hidupan liar.

Mesyuarat bersama  Ketua Jabatan Pendidikan Zoo Negara berkenaan projek yang dijalankan Bersama SMK Wangsa Maju Seksyen 2

"Pendekatan strategik kami melibatkan kerjasama dengan syarikat korporat, perniagaan tempatan, dan NGO yang berkaitan untuk memperkukuh Program Pemuliharaan Zoo Negara," tegas ketua pasukan. Kerjasama dengan Zoo Negara Malaysia dan sokongan kukuh Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga menjadi asas kepada usaha mereka.

Selain itu, projek ini bertujuan untuk membina platform yang berterusan untuk pembelajaran, terutamanya dalam pengurusan dan kesejahteraan haiwan, menerapkan dedikasi sepanjang hayat terhadap pemuliharaan.

Dengan semangat yang teguh, projek SMK Wangsa Maju Seksyen 2 mencerminkan mercu tanda harapan dan komitmen generasi muda terhadap pemuliharaan hidupan liar di Zoo Negara Malaysia, selaras dengan misi dan visi Pertandingan Toyota Eco Youth.

Untuk maklumat lanjut tentang program Toyota Eco Youth, layari https://www.toyota.com.my/toyotaecoyouth/ atau hubungi talian bebas tol Toyota di 1-800-8-TOYOTA (869682).


Artikel ini disediakan oleh UMW Toyota Motor Berhad

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

ADS