Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
Allianz Malaysia melancarkan Allianz Careline, yang disokong oleh Sunway Medical Centre
Diterbitkan:  May 7, 2021 4:22 PM
Dikemaskini: 8:22 AM

Ketika Malaysia dilanda kebimbangan yang semakin meningkat akan kemungkinan ia sedang memasuki gelombang keempat wabak COVID-19, Allianz Malaysia Berhad (Allianz Malaysia), melancarkan Allianz Careline, sebuah telehealth (perundingan kesihatan atas talian) khusus yang dikuasakan oleh Sunway Medical Centre.

Allianz Careline, yang merupakan inisiatif di bawah Allianz We Care Community, bertujuan untuk memberikan nasihat perubatan profesional mengenai gejala atau vaksin COVID-19 dan segala masalah kesihatan secara atas talian.

Ketua Pegawai Eksekutif Allianz Life, Joseph Gross berkata syarikat akan terus menepati janjinya untuk memberikan jaminan dan perlindungan kepada rakyat Malaysia dalam memerangi wabak COVID-19.

“Tahun lepas, Allianz We Care Community telah ditubuhkan untuk menyokong dan meyakinkan rakyat Malaysia dalam mengharungi keadaan yang tidak menentu. Kita kini berada di tahun kedua COVID-19, tetapi masih lagi tidak terbiasa dengan wabak yang baru ini.

“Banyak pertanyaan yang diajukan tidak hanya tertumpu pada pandemik ini, tetapi juga mengenai vaksin dan kesan sampingannya. Oleh itu, kami berhasrat untuk memberikan orang ramai sokongan dan jaminan yang diperlukan dengan secepat mungkin dan secara mudah melalui Allianz Careline,” katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Sunway Medical Centre, Bryan Lin Boon Diann berkata, “Sebagai sokongan kepada Allianz Careline, kami bangga dengan kredibiliti perkhidmatan Telehealth kami kerana semua pertanyaan perubatan atau klinikal akan dijawab oleh jururawat atau pegawai perubatan yang diperakui.

"Kami percaya bahawa keperluan adalah ibu segala inovasi dan ketika industri penjagaan kesihatan berkembang, kita juga harus bergerak seiring untuk memenuhi keperluan yang semakin meningkat. Sekarang juga adalah waktu yang tepat memandangkan keadaan pandemik ini. Kami bertujuan untuk menjadikan pengalaman pesakit lebih baik dan seterusnya meningkatkan hasil kesihatan, yang juga merupakan tujuan utama semua perkhidmatan kesihatan. Dengan adanya perkhidmatan ini, kami akan dapat memberikan akses yang lebih mudah dan cekap tentang penjagaan kesihatan dan semasa pesakit memerlukannya.”

Pada pertengahan April 2021, Malaysia mula mencatatkan lebih dari 2,000 kes positif setiap hari, setelah melaporkan penurunan jumlah kes sejak Februari tahun ini di mana negara mencatatkan lebih dari 4,000 kes positif setiap hari.

Jumlah yang semakin meningkat ini telah membawa kepada persoalan seperti kejayaan dan keberkesanan vaksin, yang memerlukan jawapan dari pengamal perubatan professional.

"Dengan Allianz Careline, pengamal perubatan profesional hanyalah sejauh satu panggilan atau teks sahaja. Pelanggan kami tidak perlu bimbang tentang penjarakan sosial di khalayak ramai atau lalu lintas. Rakan kongsi kami Sunway Medical Centre tidak hanya komited untuk memberikan rawatan kepada orang ramai semasa pandemik COVID-19 ini, tetapi juga berpengalaman dalam memberikan sokongan telehealth,” kata Gross.

Allianz Malaysia adalah syarikat insurans pertama yang bekerjasama dengan Sunway Medical Centre untuk sebuah jangkauan menyeluruh mengenai pertanyaan dan masalah berkaitan perubatan.

Gross berkata Allianz Careline juga merupakan sebuah inisiatif syarikat untuk menyokong Program Imunisasi Nasional yang telah dilancarkan oleh kerajaan pada bulan Februari tahun ini.

Allianz Careline boleh dihubungi dari Isnin hingga Jumaat (kecuali cuti umum), dari 10:00 pagi hingga 8:00 malam melalui panggilan di 1300 88 8822 atau pesanan WhatsApp di +6019 2212 398.

Sokongan telehealth yang berdedikasi ini adalah salah satu daripada banyak faedah penjagaan kesihatan dan gaya hidup, selain liputan COVID-19 percuma yang ditawarkan oleh Allianz We Care Community, yang merangkumi bantuan tunai setelah didiagnosis dengan COVID-19, dan kemasukan ke hospital dan kematian akibat COVID- 19.

Inisiatif ini tidak terhad kepada pelanggan Allianz Malaysia sahaja, tetapi juga kepada bukan pelanggan (rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas) tanpa sebarang kos.

Bagi yang bukan pelanggan Allianz Malaysia, bantuan tunai untuk diagnosis dan kemasukan ke hospital COVID-19 adalah RM1,000 dan manfaat kematian ditetapkan pada RM8,000. Pelanggan Allianz Malaysia dapat memanfaatkan sepenuhnya kategori Premium (sehingga RM6,000 dalam bentuk pelepasan tunai; sehingga RM20,000 manfaat kematian sekali gus) atau kategori Lanjutan (sehingga RM4,000 dalam bentuk bantuan tunai; naik hingga RM20,000 manfaat kematian sekali gus).

Untuk mendaftar menjadi sebahagian daripada Allianz We Care Community, lawati allianz.com.my/we-care dan isi maklumat peribadi anda.


Kandungan ini disediakan oleh Allianz Malaysia Berhad.

Berminat untuk menyiarkan pengumuman anda di Malaysiakini? Hubungi kami di [email protected] atau WhatsApp di talian +60 17-323 0707 untuk sebarang pertanyaan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

ADS