Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Polis tak ada kuasa halang protes - Kumpulan bantah insinerator
Diterbitkan:  Sep 27, 2024 8:21 PM
Dikemaskini: 12:21 PM

Rangkaian Rawang Tolak Insinerator (RTI) mengecam polis kerana dikatakan menghalang kumpulan itu daripada mengadakan protes pada Selasa lalu.

Menurut kumpulan itu, pihaknya telah menerima surat daripada ibu pejabat polis daerah Gombak semalam memetik kebimbangan mengenai keselamatan, kesesuaian lokasi, kesesakan lalu lintas, dan ketenteraman awam sebagai alasan untuk melarang protes projek insinerator itu.

Ia berhujah bahawa Akta Perhimpunan Aman 2012 (PAA) tidak memberi kuasa kepada polis untuk menghalang protes selagi kumpulan itu mematuhi keperluan undang-undang untuk memberikan notis sekurang-kurangnya lima hari kepada polis.

“Polis hanya boleh mengenakan sekatan dan syarat, jika ada, tetapi tidak boleh menghalang perhimpunan jika pemberitahuan itu mematuhi seksyen 9 dan 10 undang-undang tersebut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini, memetik Seksyen 14. (1) daripada PAA.

“Lebih-lebih lagi, di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012, penganjur hanya perlu memaklumkan polis sekurang-kurangnya lima hari sebelum perhimpunan—yang kami lakukan pada 13 Sept, memberi notis dua minggu,” tambah mereka.

RTI seterusnya menekankan bahawa tempat protes di hadapan pejabat Majlis Perbandaran Selanyang adalah kawasan awam yang membenarkan perhimpunan aman dan tidak ditetapkan sebagai zon larangan di bawah PAA.

Mereka menuntut polis membatalkan surat itu dan membatalkan keputusannya, menyifatkan surat itu sebagai "mengelirukan" dan "tidak menghormati undang-undang".

Mereka juga menggesa polis supaya menghormati hak perlembagaan untuk berhimpun secara aman.

“Protes ini adalah demonstrasi penting komitmen kami untuk menjaga masa depan Batu Arang dan kawasan sekitarnya termasuk Bandar Tasik Puteri, Kota Puteri, dan Bandar Seri Coalfields.

"Kami tidak akan didiamkan, dan kami menggalakkan semua rakyat dan organisasi yang prihatin untuk menyertai kami dalam mempertahankan komuniti dan hak kita," kata mereka.

RTI mengumumkan rancangannya untuk mengadakan protes Selasa semalam, sebagai tindak balas kepada keputusan kerajaan tempatan untuk mengezon semula plot tanah kediaman di Batu Arang bagi membuka laluan kepada projek insinerator Taman Tenaga Hijau Sultan Idris Shah (SISGEP).

Projek itu adalah satu daripada dua yang dirancang dalam radius 15km dari bandar Rawang.

RTI sebelum ini telah melakukan beberapa percubaan untuk mendapatkan perhatian pihak berkuasa, termasuk meminta campur tangan daripada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Kumpulan itu mengharapkan kehadiran antara 150 hingga 200 orang, tetapi mengalu-alukan lebih ramai penduduk Rawang untuk menyertai protes bagi menghantar mesej yang lebih kuat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS