Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Persetujuan k'jaan tak diperlukan bagi bentang usul tergempar'
Diterbitkan:  May 9, 2020 8:45 AM
Dikemaskini: 12:45 AM

Usul tergempar oleh Ahli Parlimen Batu Sapi Liew Vui Keong yang menggesa persidangan Parlimen selama lapan hari tidak memerlukan persetujuan kerajaan untuk dibentangkan di Dewan Rakyat, kata speaker dewan undangan negeri Selangor, Ng Suee Lim.

Katanya, usul itu dapat dibentangkan selagi Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof memutuskan bahawa ia memenuhi tiga kriteria untuk usul tergempar di bawah Peraturan Mesyuarat 18.

Tiga kriteria itu adalah perkara tertentu, perlu disegerakan, dan melibatkan kepentingan umum.

Ia berbeza dengan usul tidak percaya anggota Parlimen Langkawi, Dr Mahathir Mohamad terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, kerana urusan kerajaan akan mendahului usul tersebut walaupun telah diterima untuk dibahaskan.

Memandangkan sidang parlimen yang akan datang hanya dijadualkan untuk satu hari, kemungkinan masa tidak mencukupi untuk membahaskan usul tidak percaya itu.

“Pada dasarnya, speaker mempunyai kuasa mutlak untuk membuat keputusan. Sekiranya sopeakaer memutuskan bahawa ia sesuai dengan kehendak Peraturan Mesyuarat, maka usul tergempar itu boleh dibahaskan. Itu adalah prosedur biasa.

"Ariff telah menerima usul Liew atas dasar ini, jadi Parlimen akan membahaskan usul tergempar ini," kata Ng kepada Malaysiakini semalam.

Tambah Ng, persoalan utama ketika ini ialah sama ada ahli parlimen akan memilih untuk menyokong usul itu atau tidak, kerana menurutnya ia perlu disahkan dengan sokongan majoriti.

Kata pemimpin DAP itu, sekiranya parlimen menyetujui usul berkenaan, maka kemungkinan ada masa yang mencukupi untuk berdebat dan bahkan bagi mengundi usul tidak percaya terhadap Muhyiddin.

“Yang penting adalah bahawa di bawah doktrin pemisahan kuasa, speaker mempunyai banyak kuasa dalam hal ini.

"Sekiranya kedua-dua pihak (kerajaan dan speakaer) bekerjasama atau mencapai persefahaman pemahaman diam-diam, maka itu adalah isu lain.

"Sekiranya usul tergempar disahkan dan parlimen melanjutkan persidangannya, Mahathir akan berpeluang untuk mencapai sesuatu," katanya.

Sebelum ini, setiausaha Dewan Rakyat Riduan Rahmat mengumumkan bahawa parlimen akan bersidang hanya satu hari pada sesi akan datang, dengan alasan kebimbangan mengenai Covid-19.

Sidang itu akan membincangkan rang undang-undang dan perniagaan kerajaan, dan tidak akan ada sesi soal jawab lisan, soalan bertulis, usul, dan ruang khas, katanya.

Muhyiddin menggantikan Mahathir sebagai perdana menteri setelah beberapa gerakan politik pada bulan Mac, yang menghasilkan gabungan pemerintah baru yang merangkumi parti pembangkang ketika itu, Umno dan PAS.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS