Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Borang kekal caruman KWSP dikeluarkan hari ini
Diterbitkan:  Dec 1, 2008 3:24 PM
Dikemaskini: 7:26 AM

Para pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang ingin mengekalkan kadar caruman pekerja sebanyak 11 peratus mulai gaji Januari 2009, boleh mendapatkan Borang KWSP 17A (AHL) Khas mulai hari ini.

Mereka boleh mendapatkan borang tersebut di mana-mana cawangan KWSP atau memuat turun dari laman web myEPF di www.kwsp.gov.my mulai hari ini.

"Borang yang lengkap diisi perlu dikemukakan kepada majikan masing-masing untuk diserahkan kepada KWSP," kata KWSP dalam satu kenyataan hari ini.

Ketika ini, caruman majikan kepada KWSP adalah sebanyak 12 peratus manakala caruman pekerja pula 11 peratus.

Langkah pengurangan caruman pekerja itu diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak baru-baru ini - dari 11 peratus kepada 8 peratus, berkuatkuasa mulai gaji Januari 2009 untuk tempoh dua tahun.

Langkah itu, menurut Najib, bertujuan meningkatkan pendapatan boleh guna golongan pekerja selaras dengan keadaan ekonomi semasa.

Langkah yang sama pernah dilaksanakan semasa krisis kewangan Asia pada 1997/98.

Menurut kenyataan itu lagi, KWSP turut menyediakan Borang KWSP 17AA (AHL) Khas bagi memudahkan majikan yang mempunyai bilangan pekerja lebih daripada dua orang, yang ingin mengekalkan kadar caruman 11 peratus ini.

ADS