Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Liwat: Doktor Pusrawi pertahan laporan
Diterbitkan:  Aug 7, 2008 12:50 PM
Dikemaskini: 1:18 PM

Dalam akuan berkanunnya bertarikh 1 Ogos lalu, Dr Mohamed Osman Abdul Hamid berkata, beliau tetap berpegang kepada hasil pemeriksaannya ke atas Mohd Saiful Bukhari Azlan - pemuda yang mendakwa diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dr Mohamed Osman, yang memeriksa pemuda itu beberapa jam sebelum membuat laporan polis 28 Jun lalu, berkata beliau tetap berpegang dengan hasil pemeriksaannya itu.

Mohd Saiful ke Hospital Pusrawi dan kemudiannya di Hospital Kuala Lumpur sebelum membuat laporan polis, mendakwa diliwat oleh ketua umum PKR.

Di Hospital Pusrawi, Mohd Saiful diperiksa oleh Dr Mohamed Osman.

Dalam laporan perubatannya, yang dibocorkan kepada media, doktor tersebut menyatakan beliau tidak menemui sebarang bukti berlaku liwat.

Dr Mohamed Osman juga mendakwa beberapa perenggan dan perkataan telah ditambah kepada kenyataannya kepada polis berkaitan perkara tersebut.

Sebelum ini, Hospital Pusrawi menyatakan bahawa Dr Mohamad Osman tidak membuat sebarang pemeriksaan berkaitan liwat ke atas Mohd Saiful.

Tersebar di media

Dalam akuan berkanunnya itu, kini beredar di internet, Dr Mohamed Osman berkata, Mohd Saiful pada mulanya menemui seorang doktor wanita tetapi kemudiannya dirujuk kepadanya kerana pemuda itu mahu diperiksa oleh seorang doktor lelaki.

saiful bukhari pusrawi hospital Katanya, berdasarkan pengalamannya, beliau pernah berdepan dengan ramai pengadu seumpama itu. Oleh itu, beliau menjalankan pemeriksaan yang sesuai ke atas pesakit tersebut.

Dr Mohamed Osman berkata, beliau telah menjalankan pemeriksaan rektum dan mencatatkan laporannya dalam 'folder pemeriksaan perubatan standard' Hospital Pusrawi.

Katanya, beliau kemudiannya terperanjat apabila mendapat tahu bahawa laporan pemeriksaan tersebut telah tersebar luas dalam media dan internet.

Menurutnya lagi, beliau hanya mengetahuai tentang kebocoran laporan perubatan tersebut selepas beliau pergi bercuti.

Menurut Hospital Pusrawi, Dr Mohamed Osman bercuti sejak pertengahan bulan Julai lalu.

Sehubungan itu, Dr Mohamed Osman menegaskan bahawa beliau tidak tahu pihak yang bertanggungjawab membocorkan laporan tesebut kepada sebarang pihak ketiga.

Dalam akuan berkanunnya itu, beliau juga mencerita tentang tiga pertemuannya dengan dua pegawai polis yang mengambil kenyataannya.

Laporan bertaip

Katanya, pada Julai 2008, kenyataannya diambil oleh ASP Rosmi Mat Derus daripada jabatan siasatan jenayah (CID) ibu pejabat polis daerah Brickfields.

Menurutnya, ASP Rosmi menulis kenyataannya, setebal kira-kira sembilan atau sepuluh halaman, dalam bahasa Malaysia dan membawa salinan yang telah ditaip pada minggu berikutnya untuk ditandatanganinya.

Dr Mohamed Osman mengakui bahawa beliau tidak memahami kebanyakan yang ditulis dalam kenyataan tersebut, kerana beliau tidak fasih berbahasa Malaysia.

Apabila ditunjukkan salinan kenyataan yang bertaip itu, beliau terpaksa membuat pindaan-pindaan dengan bantuan pegawai polis berkenaan.

Katanya, beliau bertanya mengapa nama Datuk Seri Anwar Ibrahim terdapat pada beberapa perenggan, sedangkan ia tidak pernah disebut sepanjang beliau memberi kenyataan.

Mohd Saiful juga, tambahnya, tidak pernah menyebut identiti seorang orang berpengaruh (VIP) yang didakwa melakukannya.

Katanya, ASP Rosmi memberitahunya bahawa Anwar adalah seorang suspek dalam siasatan polis.

Dr Mohamed Osman menjelaskan, beliau mengetahui Anwar terbabit dalam siasatan kes tersebut selepas membaca akhbar.

Menurut doktor itu lagi, seminggu kemudiannya, DSP Choo dari bahagian CID ibu pejabat polis daerah Dang Wangi juga mengambil kenyataannya.

Kes berprofil tinggi

Katanya, pegawai wanita berkenaan memintanya menceritakan semuanya sekali lagi, dan beliau menceritakan semua yang diketahuinya secara terperinci mengenai keseluruhan prosedur berkaitan dengan pemeriksaan yang dijalankan ke atas pesakit tersebut.

Menurutnya, mereka berbicara dalam bahasa Inggeris dan DSP Choo menulisnya dalam Bahasa Malaysia.

Kenyataan bertulis tersebut kemudiannya diterjemah kepadanya dalam bahasa Inggeris dan beliau kemudiannya diminta menandatangani empat hingga lima halaman.

Menurutnya lagi, di peringkat permulaannya, DSP Choo memberi tanggapan bahawa beliau akan didakwa jika enggan bekerjasama dengan pihak polis.

Katanya, siasatan polis yang berterusan dalam kes berprofil tinggi itu mengganggunya sehingga beliau bimbang dengan keselamatan dirinya dan keluarganya.

Kira-kira seminggu selepas pertemuan kali ketiga dengan pihak polis, beliau memohon untuk bercuti dan meninggalkan Malaysia bersama keluarganya.

Dr Mohamed Osman dijadual kembali semula bertugas di Hospital Pusrawi pada 1 Ogos - kebetulan pada hari beliau menandatangani akuan berkanunnya itu - tetapi tidak dapat dihubungi.

Semalam, Mstar Online memetik kenyataan pengarah Hospital Pusrawi, Dr Kamaruddin Ahmad yang menyebut Dr Mohamed Osman mungkin bimbang untuk kembali bertugas.

ADS