Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nong Chik: Kemungkinan orang luar cetus kekecohan

Sambil bertegas masih belum ada bukti siapa yang mencetuskan kekecohan di Pantai Dalam Khamis lepas, Ketua Umno Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin membuat spekulasi ia berlaku kerana PKR membawa orang luar ke dalam politik tempatan.

NONE Menyedari salah seorang mangsa, Raja Ismail Raja Din dari PKR

Selangor, beliau mendakwa, ramai diimport untuk mengganggu keadaan.

Sebaliknya, kata beliau, banyak program yang melibatkan penduduk tempatan sahaja tidak ada masalah.

Katanya, apabila mereka membawa 'orang yang diimport', sering akan terjadi gangguan kerana mereka akan mencabar satu sama lain.

Dan apabila itu berlaku, adalah sukur untuk mengawal 'suhu' hadirin, kata Raja Nong Chik dalam satu sidang akhbar semalam.

Sebagai contoh, katanya, ialah insiden Kerichi Kampung pada 3 April lalu, di mana orang luar seperti aktivis pelajar Adam Adli Abdul Halim dan NGO Persatuan Masyarakat Selangor dan Wilayah Persekutuan (Permas) dibawa ke dalam pertikaian antara penduduk yang telah berpindah untuk memberi laluan kepada kerja meroboh rumah asal mereka, dan mereka yang enggan berpindah.

Katanya, penduduk pada mulanya tidak agresif sehingga didakwa diprovokasi oleh 'orang luar', menyebabkan Adam Adli ditumbuk.

Beliau beliau memuji perhimpunan India Rights Action Force (Indraf 2.0) hari Ahad yang diadakan secara tertutup, dan mencadangkan pada masa kan datang, ceramah yang berpotensi "sensitif", hendaklah mengikut contoh tersebut.

[Baca berita penuh]

ADS