Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PAS gerakkan 1,000 ahli ke demo tanah Sabah
Diterbitkan:  Mar 6, 2012 5:00 PM
Dikemaskini: 9:06 AM

PAS Sabah berjanji menggerakkan 1,000 anggota untuk menyertai perhimpunan mempertahankan tanah adat daripada pelbagai masalah di negeri itu yang dianjurkan kumpulan NGO pada 12 Mac ini.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah Hamzah Abdullah berkata, pihaknya menyokong perhimpunan yang dinamakan "123 Bangkit" bagi membebaskan rakyat daripada dibelenggu "penindasan dan penyelewengan" hak pemilikan tanah.

NONE "Kita mesti berusaha membela tanah yang telah kita usahakan sejak sekian lama ini.

"Tanah Adat mesti dikembalikan kepada rakyat sepenuhnya," katanya.

Dalam perhimpunan sama dua tahun lalu, penganjur mendakwa berjaya menghimpunkan hampir 5,000 peserta.

Semalam, Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Bela Tanah Rakyat Sabah (TABAH) mengumumkan perhimpunan itu kerana isu tanah adat Sabah didakwa kritikal dengan kes pencerobohan, rampasan dan penipuan pemilikan.

Setiausaha TABAH Lahirul Latigu berkata isu tanah di negeri itu seolah tiada penghujung dan banyak yang dibicarakan di mahkamah, malah Sabah mencacat aduan tertinggi.

Dalam kenyataannya hari ini, Hamzah mempersoalkan kenapa angka 977 kes - tertinggi di seluruh negara - masih gagal mendapat perhatian serius kerajaan.

"Apakah (angka) ini satu kebanggaan atau satu permasalahan?" sindirnya yang pengerusi biro undang-undang dan hak asasi manusia PAS negeri.

Beliau mengingatkan penyokong PAS yang menghadiri perhimpunan itu supaya tidak melakukan kekacauan, mengganggu ketenteraman awam dan kerosakan harta benda awam.

ADS