Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Himpunan Hijau: Polis tetapkan 12 syarat
Diterbitkan:  Feb 25, 2012 8:59 PM
Dikemaskini: Feb 26, 2012 12:05 AM

Pihak polis, yang sebelum ini meluluskan penggunaan padang MPK4 di Kuantan untuk Himpunan Hijau 2.0 esok, hari ini menetapkan 12 syarat untuk dipatuhi penganjur perhimpunan tersebut.

Menurut posting dalam halaman Facebook Pahang polis, syarat-syarat  tersebut telah dipersetujui oleh Ketua Polis Daerah, Kuantan, ACP Jasmani Yusoff dan jawatankuasa pemandu Himpunan Hijau 2.0.

Berbanding dengan syarat-syarat yang dikenakan sewaktu perhimpunan 'Bebaskan Anwar' di Kuala Lumpur bulan lalu -  yang melarang semua jenis risalah dan kain rentang serta pembesar suara -  polis Kuantan nampaknya lebih lembut.

Manakala risalah atau sepanduk hasutan dilarang sama sekali semasa perhimpunan berlangsung, tetapi yang berkaitan dengan Himpunan Hijau 2.0 dibenarkan.

Pembesar suara atau loudhailers boleh digunakan, tetapi ia tidak harus mewujudkan "keresahan dan gangguan" kepada penduduk yang berhampiran.

Syarat-syarat lain ialah:

-  Penganjur perlu memastikan peserta perhimpunan tidak boleh membuat apa-apa perbuatan yang menyalahi undang-undang, membuat bising, memberi apa-apa syarat yang boleh menganggu keselamatan awam.

- Penganjur sekiranya dikehendaki, hendaklah membenarkan pegawai kanan Polis yang hadir untuk merakamkan ucapan, termasuk rakaman video atau membuat rakaman pita “bertape” dengan menggunakan alat- alat yang lazimnya digunakan.

-  Sekiranya kawasan tersebut sudah dipenuhi dengan peserta perhimpunan, maka peserta-peserta lain hendaklah bersurai dan beredar dari kawasan Padang MPK 4, Kemunting, Kuantan.

- Penganjur hendaklah menasihati peserta perhimpunan tidak membawa sebarang senjata, bahan letupan, mercun dan para peserta hendaklah memberi kerjasama kepada pihak berkuasa untuk membuat pemeriksaan sekira perlu.

-  Program Himpunan hijau 2.0 secara aman tersebut mestilah dilansungkan/diadakan mulai jam 10 pagi hingga jam 12.00 tengahari.

-  Penganjur dan peserta perhimpunan hendaklah mematuhi semua arahan yang diberikan oleh pihak polis dari masa ke semasa demi untuk menentukan keamanan dan kelancaran lalulintas semasa perhimpunan tersebut.

- Peserta perhimpunan tidak dibenarkan melakukan khianat atau bencana kepada harta awam atau mana-mana harta di kawasan tersebut.

-  Penganjur hendaklah memastikan peserta perhimpunan bersurai tanpa mengadakan perarakan.

Sasterawan negara deklamasi sajak

Dalam perkembangan berkaitan, jawatankuasa pemandu Himpunan Hijau telah mengeluarkan program sementara untuk perhimpunan esok.

Ia akan bermula dengan nyanyian lagu Negaraku pada jam 9 pagi dan diikuti dengan bacaan doa.

Sasterawan Negara Datuk A Samad Said akan mendeklamasikan sebuah sajak sebelum sesi 20 minit yang dipanggil 'The Power of Silence'.

Lim Guan Eng in Kuantan at Himpun Hijau 2.0 Perhimpunan tersebut akan berakhir pada waktu tengah hari dengan

deklarasi yang dikenali sebagai 'Aspirasi Rakyat'.

Selepas perhimpunan tersebut, pihak penganjur merancang mengadakan satu sidang akhbar pada jam 1 tengah hari di sebuah hotel berdekatan.

Kira-kira 20,000 orang dijangka menghadiri perhimpunan tersebut untuk membantah loji nadir bumi Lynas yang sedang dibina di Gebeng.

ADS