Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bayaran kes qazaf, peguam minta pandangan mufti
Diterbitkan:  Jun 23, 2011 2:07 PM
Dikemaskini: 7:24 AM

Firma guaman Zainul Rijal Talha & Amir meminta pandangan mufti Wilayah Persekutuan berhubung laporan yang mendakwa pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Datuk Che Mat Che Ali menggunakan wang zakat agensi itu untuk membiayai khidmat guaman bersabit kes tuntutan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

azlan Dalam kes tersebut, firma guaman berkenaan mewakili responden, iaitu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Che Mat dan ketua pendakwa syarie Wilayah Persekutuan ketika itu, Shamsuddin Hussain.

Dalam satu kenyataan hari ini, firma guaman itu berkata, ia telahpun menghubungi mufti berkenaan bagi mendapatkan pandangan dan membuat tindakan lanjut.

"Firma ini akan akur dengan apa jua arahan/nasihat yang akan diberi oleh pihak mufti jika ianya berkaitan dengan firma ini," kata rakan kongsi kanan firma guaman itu, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar.

Katanya, tiga peguam syarie telah mewakili ketiga-tiga responden termasuk beliau sendiri serta Roslizam Rahim dan Mohd Firdaus Mohamed Ariffin.

"Peguam syarie berkenaan telah mengendalikan kes tersebut dan pada 25 Oktober 2010, Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur telah mengeluarkan perintah membatalkan permohonan Datuk Seri Anwar," katanya sambil menambah, Anwar juga telah merayu terhadap keputusan tersebut dan tarikhnya belum ditetapkan.

Menurutnya, pada 19 Mac, firma berkenaan telah mengeluarkan bil yuran perkhidmatan berjumlah RM32,150 kepada Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) bagi perkhidmatan yang diberikan kepada responden.

"Bil tersebut dituju kepada MAIWP kerana responden disaman atas kapasiti rasmi mereka. Pada 29 April 2010, kami telah menerima sekeping cek berjumlah RM32,150 bagi pelunasan bil tersebut.

"Tertera di atas cek tersebut nama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan. Tidak tertulis langsung di atas cek tersebut dana diambil dari sumber zakat ataupun apa-apa sumber lain," katanya.

Menurut Zainul lagi, firma tersebut tidak mengetahui langsung bayaran yang dibuat diambil dari sumber mana.

"Bukan menjadi polisi firma untuk menyiasat apa-apa bayaran yang diterima dari mana-mana anakguam, sumber atau punca bayarannya.

"Saya juga yakin mana-mana firma lain, juga tidak mengamalkan menyiasat sumber dana kesemua anakguam mereka," tambahnya.

Berikutan itu, tegasnya, firma guaman itu telah meminta pandangan mufti Wilayah Persekutuan dan akan akur dengan apa juga arahan/nasihat beliau jika ia berkaitan dengan pihaknya.

"Saya juga menyarankan pihak-pihak yang mempersoalkan perkara ini, mengambil panduan dari mufti Wilayah Persekutuan bagi menyelesaikan isu ini selari dengan kehendak hukum Syarak.

"Sekali lagi saya menegaskan bahawa firma ini tidak terlibat langsung mengenai bagaimana cara pembayaran yang dibuat oleh MAIWP," tegas Zainul.

ADS