Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Agama dan pembangunan dijangka menjadi perkara pokok apabila pengundi bumiputera Sarawak membuat keputusan mereka dan keluar mengundi pada pilihan raya negeri negeri pada 16 April ini.

NONE Bagi ahli politik sains Sarawak, James Chin, tindakan pihak berkuasa merampas dan menahan Alkitab Injil dan mengecop buku suci penganut Kristian pasti mempengaruhi corak pengundian mereka.

“Isu Injil adalah isu yang besar, khususnya kepada penganut Kristian. Masyarakat bumiputera adalah hampir separuh daripda penganut Kristian di Sarawak,” katanya.

Menurut Chin, kebanyakan Orang Ulu, Iban dan Bidayuh, yang dirangkumkan sebagai bangsa Dayak adalah beragama Kristian dan agama berperanan besar dalam kehidupan seharian mereka.

Separuh daripada 56 kerusi majoriti bumiputera terdiri daripada pengundi Dayak manakala separuh lagi pula terdiri daripada majoriti Melayu-Melanau yang kebanyakan mereka beragama Islam. Bagaimanapun sesetengah kaum Melanau juga beragama Kristian.

“Jika seseorang mubaligh atau paderi mengambil pendirian aktivis, beliau boleh mempengaruhi pendapat. Beliau tidak perlu berkhutbah kepada jemaahnya siapa yang patut mereka undi tetapi hanya menghantar isyarat memberitahu cerita dalam bentuk kiasan,” kata pensyarah Universiti Monash itu.

NONE Katanya, perkara itu tidak dilakukan pada pilihan raya negeri Sarawak 2006 tetapi dilihat ketika pilihan raya kecil parlimen Sibu di mana rampasan Alkitab menjadi punca kemenangan DAP.

Rakan penganalisis politik dari Sarawak, Jeneri Amir juga bersetuju isu Alkitab adalah panas dan telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan masyarakat bumiputera Kristian.

Namun beliau tidak pasti sama ada isu itu mampu merungkai propaganda yang disebarkan sejak berdekad-dekad yang lalu dan juga amalan politik naungan dan takut yang disematkan itu.

Dr Jeneri Amir, UNIMAS Menurut pensyarah dari Universiti Malaysia Sarawak itu, dalam beberapa kes lalu, jalan-jalan menunju ke rumah panjang di mana penduduknya menyokong pembangkang telah tidak diturap manakala mentol dikeluarkan dari tiang lampu.

“Ada yang takut dihukum. Mereka tahu harga yang perlu dibayar... rumah panjang akan jadi susah. Bagi tuai rumah, elaun bulanan RM800 juga mungkin hilang,” katanya sambil menambah masyarakat berkenaan amat bergantung kepada bantuan kerajaan.

Namun katanya, seperti paderi, tuai rumah, aktivis tempatan dan pemimpin akar umbi mempunyai pengaruh politik dan corak pengundian di kalnagan masyarat tersebut.

[Baca berita penuh]

ADS