Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Liwat II: Afidavit bocor, demonstrasi ditimbulkan
Diterbitkan:  Mar 14, 2011 11:25 AM
Dikemaskini: 6:43 AM

Perbicaraan kes liwat yang didakwa terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim bersambung dengan pihak pembelaan membangkitkan isu kebocoran afidavit pendakwaan dan tindakan beberapa pihak demonstrasi mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan DNA beliau.

"(Peserta demonstrasi) itu mengganggu proses mahkamah ke arah mendorong Anwar memberikan DNA beliau," kata peguam pembelaan Karpal Singh.

Beliau menyalahkan pasukan pendakwaan berhubung perkara itu dan menyelar laporan media berhubung perkara itu hari ini.

Sambil mendedahkan afidavit berkenaan turut disiarkan penuh dalam blog Malaysia Today untuk beberapa jam semalam, Karpal mendakwa Peguamcara Negara II Mohd Yusof Zainal Abiden menjawab kepada ahli politik.

Yusof bagaimanapun berkata akan memikul tanggungjawab atas kebocoran itu tetapi "tidak akan memberikan penjelasan kepada sesiapa pun" melainkan kepada hakim dan mahkamah.

"Saya berjuang di mahkamah, bukan di luar," tambahnya.

Beliau yakin kebocoran itu, walaupun pertama kali dalam sejarah Malaysia, tidak akan memberikan banyak kesan kepada perbicaraan itu.

Pagi tadi, seorang lagi peguam pembelaan Sankaran Nair dilihat membaca akhbar New Straits Times yang merincikan afidavit yang akan diserahkan kepada mahkamah oleh pihak pendakwaan hari ini.

Beliau mendakwa mungkin menimbulkan perkara itu sebagai menghina mahkamah.

"Ini sama sekali menyimpang daripada proses undang-undang oleh pejabat peguam negara. Mereka bertindak seperti sebahagian daripada badan kerajaan," dakwanya.

Perbicaraan bersambung bagi mendengar penghujahan sama ada mahkamah akan menggunakan kuasanya untuk memerintah penasihat PKR itu memberikan sampel DNA untuk dianalisis.

[Baca laporan langsung]

ADS